coval Svatopluk Čech negativní stránku této zásady, v úvodním monologu svého krajana ve »Slavii« prohloubil kritiku licoměrného západu, hrozícího mezinárodní nivelisací se stanoviska českého. Ve shodě s tím posuzuje mladý Rus velmi nepříznivě osvětu západoevropskou, upíraje jí pravý vzlet a uměleckou svěžest. Dokonalé obrození lidstva - ne sice náboženské, jak hlásali ruští slavjanofilové ze skupiny Kirěievského, ale všeobecně kulturní - očekává Ivan od Slovanů: »Slovanstva génij vnese v lidstva žití švižnější ruch, teplejší srdce tluk, dá nový po vzlet duchů vlnobití a strunám citů vdechne nový zvuk. On s mOhutrzostí měkkou něhu svíže a k síle přidá kouzlo lahody; on přivine zas člověčenstvo blíže ku ňadrům poesie, přírody!« K této úloze citového omlazení člověčenstva a zdravého návratu k přírodě vidí Ivan v čele ostatních národů slovanských především povoláno Rusko; jako jeho romantičtí básníci velebí je pro jeho rozmanité půvaby přírodní, jako slavjanofilští psychologové duše národní spoléhá na »1idu ruského cit dětinný a jeho .prosté nezkalené mmvy«. A úplně souhlasně s nimi zavrhuje cizí příměsky národního bytu ruského; odstraniti je - tot nalézti pravou osvětu, způsobilou, aby zahájila nové, lepší období člověčenstva. Ivan, lhostejný k jakékoliv koncepci teokratické, žádá po ruském státu, aby přistoupil k spojení Slovánů za účelem všelidsky obroditelským, a výslovně si představuje podřízení všech slovanských národů ruskému carství »se zbraní jednou, křížem jedním v čele, s jedinou řečí pro sluch nepřítele«, což vyvolá Čechův rozhodný protest. Že tento slavjanofilský imperialism ruského slohu jest právě tak málo domyšlen jako Čechova kulturní vzájemnost slovanská po způsobě kollárovském, vysvítá z Ivanovy prudké srážky názorové s Vladimírem. TýŽ Ivan, který byl hotov hromadné velikosti slovanské obětovati osobité zvláštnosti jednotlivých národů, brání se velmi rozhodně bratrovu socialistickému požadavku »jednošatosti a jednotvárnosti« všelidské a vykládá touhu po odlišnosti národní z po-' třeby lidského srdce po změně, po kráse, po poesii. Vůbec v této prudké ideově půtce s nihilistickým pokrevencem osvědčuje Ivan, že jest povahou po výtce estetickou, pro niž život beze vzletu, bez cito 7 91