Polky na dravém živlu i neústupném otci. Takto zápasí Ivanova láska k J advize výhradně s překážkami zevními, kdežto milostný vztah obou vůbec nemá od začátku dramatického vzrušení, jsa takřka samozřejmý, zvláště když s obou stran zazní otevřené vyznáni. Erotický cit i zde zůstává úplně konvenčním, a básník se spokojuje tím, že pro něj vynalézá půvabné dekorace lyrické, zvláště štastné tam, kde náladově vyjadřují ducha prostředí, v němž příběh lásky se odehrává. Ale při tom trpí »Slavie« povážlivou jednostrannosti. Kdežto staropolský svět panské kultury i s romantickým rámcem přírodním oživen jest kolem starého hraběte a jeho dcery s důvěrnou názorností láskyplného štětce Matejkova, chybí Ivanu samému naprosto podobné životní pozadi. Ale Sv. Čech neznal z přímého názoru ruských »šlechtických hnízd« a patriarchálních oblomovek, jež si jakožto střediska staroruské osvěty kořenů až předpetrovských pravděnejpodobněji přimýšlíme doplňkem k Ivanově typicky ruské a urozené osobnosti, a protože nemínil se spokojiti pouhými parafrázemi slovesnými, nechal hlavní postavu »Slavie« zmítati se s milostným jejím bolem i s politickými jejími sny ve vzduchoprázdném prostoru povšechné, životně nezakořeněné abstrakce. Jak daleko zůstal tu Svatopluk Čech se svým matným Ivanem za teplou realističností »Evžena Oněgina«, jehož tvůrce vzývá v předzpěvu »Slavie«! Daleko více než svými činy a citovým svým životem zajímá Ivan svými názory, které za plavby na Slavii rozvíjí v pohnutých diskusích s přítelem Čechem a s bratrem Vladimírem. Vážnost a zápal, s nimiž Ivan zásady své pronáší, jsou v dokonalé shodě s jeho krásnou mužnou povahou, avšak jejich vlastenecký a politický obsah sám nemá vůbec osobního zbarvení, ani individuální motivace. Vyznačiv vlastní své stanovisko skromnými námitkami, vloženými do úst vlastnímu představiteli českého národu na palubě Slavie, básník učinil Ivana hlasatelem slavjanofilských ideí, které se déle než půl století rozléhaly v ruském písemnictví a novinářství a s nimiž v celku sympatisoval. Ale ani v tlumočení Ivanově, s nímž se Svatopluk Čech nikde nadobro neztotožňuje, nevystupuje slavja'l1ofilství celé, tím méně slavjanofilství původní, nýbrž pouze určitý jeho úsek, podstatně zbarvený národním liberalismem čechovským. Starší slavjanofilství ruské vytvořilo za mocného, byt popíraného vlivu idealistického myšlení a historickofilosofického romantismu ně94