doby mezi »Evropou« a»Slavií« zřeimy. jmenovitě rozsáhlá kontroversa Ivanova s Vladimírem připomíná dvojí rozvášněný rozhovor Rolandův z »Evropy«, jednak s Oastonem v 5., jednak s Pavlem v 7. zpěvu, a i pro diskusní projevy Čechovy a Ivanovy mohly by se shledávati analogie v starší básni. Ale tím by ani zdaleka nebyl vystižen význam těchto závažných partií, z nichž každá přispívá zároveň ke karakteristice svého mluvčího a zároven odhaluje novou stránku Ce· cllOva slovanství. Ano, možno říci ještě více: myšlenkově se dělí »Slavie« podle těchto diskusních partií na tři části. do sebe pouze povrchně zasahující. První ovládá básníkův blíženec Čech s otázkou po poměru své vlasti k politickým realitám Slovanstva, ztělesněným v Rusku. Druhá složka, nejrozsáhlejší a zárovei'l nejpromyšleněji vypracovaná, soustředí se kolem slavjanofila Ivana a jeho řešeni polského problému. Třetí částku vyplňuje záhada společenských reforem vyhrocená jakožto nihilistické hnutí na Rusi a zosobněná Vladimírem. Každý z těchto tří podstatných oddílů má hluboké pozadí kulturně dějinné, bez něhož by výklad »Slavie« zůstal kus~·m. Kresle všeobecnými a neúplnými rysy postavu Čechovu, která spíše vyhovuje záměrům alegorickým než zákonům osobní karakte~ ristiky, užil básník vlastních vzpomínek z plavby černomořSKé; i on sám vyjel si na Pontus. aby se osvěžil přírodou a lidem slovanského Východu a aby posílil svou víru ve vítězství svého kmene pohledem na moc pokrevných bratří, i on sám projel Černé moře s »vážnou dumou«, která se střídala s rozkoší vzněcovanou půvaby jižního kraje. Ale do postavy zádumčivého Čecha vtělilo se ještě něco více. V něm byl dán upřímný výraz oné dávné tradici českých stoupenců vzájemnosti slovanské, kteří již od národního obrození uvědomují si bolestně malost vlastního národa a jeho sil a proto chtějí se opříti o velikost i moc slovanských soukmenovců, hlavně politicky mohutných Rus!l, na něž pohlížejí tu materialističtěji, tu duchovněji· Tento Čech »dumných spánků« zosobňuje velIce určitě českť: slovanství předhavlíčkovské s rusofilskými sklony a nadějemi. K čemu položili základ Dobrovský s Puchmaierem, co vyjádřil neurčitěji Kollár a uvědomčleji Antonín Marek. co tvořilo důstojné pozadí nevážných a malicherných snah tlankových ve slavistice i v politice, co Svatopluk Čech sám nedlouho před tím formuloval ve štědrovečerním feuilletoně »Národních listů«, nadepsaném »Náš vánoční stro111«, to vše zachyceno jest 88