do Cařihradu se již ani zmínkou nevzpomíná, i osobní podíl poetův v nábožensky politickém triumfu nadobro mizí, a zcela trpně pije jeho zrak i sluch cařihradský div. Dokonce epilogický sbor na počest »Slovanstva orla bílého« celým rázem vypadá ze sugestivního rámce snu, neboť tyto tři rétorické sloky s refrénem působí historický-mi svými narážkami, svou umělou stavbou a slohov~"mi svými jemnostmi jako přesně propracovaný výtvor stavu co nejbdělejšího; ostatně jest pouze na pohled hymnickým chorálem, kdežto ve skutečnosti básnickou kapitolou z dějinné dialektiky slavjanofIlské. Jí dal Svatopluk Čech disposici velmi promyšlenou: v první sloce retrospektiva na dějinné pokoření Slovanstva, bohudíky již minulé, v druhé obavy evropsk~'ch západniků před východním nebezpečím, v poslední však vyvrácení jejich a dějinně mravní program slovanské budoucnosti. Nazývá-li Svatopluk Čech hrůzu politického Západu ze slovanského výboje »snem zlého svědomí, stínem bázně lichým«, nezaujímá přece k západní kultuře onoho krajně odmítavého stanoviska, v němž si libovali nejradikálnější slavjanofilové na Rusi a s něhož ostatně rozhodně odsuzovali podstatnou část českého vývoje dějinného. Vděčně uznává, že Slované se vzdělali na téže řecko-římské kultuře, na níž zbudován jest myšlenkový svět .Evropy germánské a románské, ano ze byli učelivými žáky svých západních bratří. Ale dospčvši dnes mužné síly, touží Slovanstvo přímo zasáhnouti do dějin a vnésti do osudu lidstva nové myšlenky; k tomu ideovému výboji, nikoliv snad k imperialistickým choutkám, umožněným širou !Svou rozlohou a miliony svých příslušníků, rozpínají své peruti osvobození a sjednocení Slované, hledajíce vedle sebeurčení politického též sebeurčení kulturní, obé v duchu světlé humanity, věrni heraldickému svému ptáku - bílému orlu. Zde, spoléhaje na nové skutečnosti dějinné na Balkáně a na Rusi, předhonil Svatopluk Čech o mnoho mil slovanskou vzájemnost Kollárovu, která se vyčerpávala programem jazykovým a literárním. neodvažujíc se nejmenších přesunů dotavadních poměrů .státních: na troskách osmanského panství, s pevnou nohou na posvátných dlaždicích chrámu Božské moudrosti v Cařihradě viděl r. 1877 zvedati se velikou politickou moc slovanskou, solidární to řadu národních států balkánských pod záštitou mohutného Ruska; odtud měla vyjíti I mravní a myšlenková obroda unavené a vyčerpaná .Evropy. Jaký div, že tomuto slastnému proroctví, vloženému do hymnického chvalozpěvu 77