nabývající váhy tím, že jejich původce vystupuje jako pouhý nástroj a 'tlumočník Hospodinův. Dva typičtí básníci pozdní romantiky vyložili každý po svém smysl vidění .Ezechielova skoro současně, ale na sobě nezávisle: Victor JiugO liberalisticky, Taras Ševčenko v duchu mystiky národnostní. Na závěr »Kontemplaci«, vrcholného svého díla důvěrné i rozjímavé lyriky z dob mužnosti, Victor Hugo položil visionářskou skladbu »Magové«, prosycenou symbolickým pojetím dějin, a tam mezi postavami nadlidských tlumočníků vývoje človččenstva vykázal zvláštní odstavec oblíbenému svému .Ezechielovi právě za vidění nad Chebarem; podle názoru Hugova onen duch, jejž uvádí Hospodin do lidských kostí a jímž je křísí, jest volnost a svoboda. Maloruský pěvec ~aras Ševčenko, horlivý hlasatel kyjevského slavjanofilství, posílaje p. J. Šafaříkovi do Prahy svou báseň o Janu Husovi, připojil k ní veršované věnování, v němž českého slavistu velebil iako .Ezechiela, stanuvšího na velikých kupách na rozcestí všesvětovém a přepočítávajícího do jednoho veliký rod mrtvých Slovanů »A Ó dive! mrtví vstali, oči otevřeli! Bratr s bratrem objali se, řekli sobě, povčděli slovo tiché, věrné lásky na věky a věky! A plynuly v jedno moře slovanské vše řeky.« Tato překrásná koncepce, že poznání Slovanstva a láska k němu oživí kosti dávných Slovanů k nové síle bohatýrského dění, vrací se u předních básníků českých: padesát~ let po Ševčenkovi užil ji, mluvě o Kollárovi, Jaroslav Vrchlický, po Hugových stopách nadšený ctitel Ezechielův, mnohem dřIve již Svatopluk Čech v obou slavjanofilských básních »Handžár« a »Zimní noc«; k obdivovatelům proroka Ezechiele a zvláště tohoto úchvatného místa, náležel také Jan Neruda, jak vyznal v památné své causerii o bibli u příležitosti světové výstavy vídeňské r. 1873. V »Handžáru« převzal Svatopluk Čech pouhou polovici prorockého vidění Ezechielova: hrůza rozmetaných kostí celého Slovanstva, jež ztrouchnivěly na sten~-ch bojištích, ovívá jej morovým svým dechem a plní mu duši tesknou pochybností, zda se kdy probudí k novému životu - místo odpovědi září ien handžár chladným svým klidem; teprve v pozdější skladbě »Zimní noc«, vzniknuvší již za dalšího vítězného ,období balkánských válek, prožívá básník vlastní obživující proces Ezechi.elovaproroctvi. Místo toho táhnou v »Iiafldžá:ru« přede zraky dumajícího samotáře kruté výjevy z útisků Jihoslovanů od 70