v temeni a s kalichem muk u rtů. Tyto biblicke obraty a obrazy, v jak}"ch si tak často libovali polští básníci, zvláště Mickiewicz a Krasinski, mluvíce o sudbě svého národu, připravují na mohutnou visi ezechielovskou ve třetí sloce, kterou se »Handžár« nanejvýše zajímavě a osobitě vpíná do tradice světového básnictví na západě i na v~·chodě. V proslulé 37. kapitole proroctví :Ezechielových čte se velikolepé vidění kněze v zemi chaldejské u řeky Chebaru. Proroku pochybujícímu s lidem svým o budoucnosti národa izraelského, živořícího a hynoucího v zajetí, zjeví Hospodin ohrazně svou podivnou vůli a starost o lid vyvolený. Postavít proroka doprostřed údolí suchých kostí a zkoumavou otázkou vyptává se důvěrníka svého, zda jest možno, aby suché ty kosti ožily. :Ezechiel neodvažuíe se odpověděti a skládá vše na vůli Hospodinovu· Ale ten uloží mu, aby tlumočil kostem rozkaz, podle něhož duch boží má naplniti kosti životem. Ihned v zápětí pokrývají se kosti masem a žilami, potahují koží a hřmotně přibližují se k sobě, tvoříce zástup, jenž duchem ode čtyř větrů vanoucím se mění v mocné shromáždění domu izraelského. A tu praví Hospodin ke svému žasnoucímu proroku: »A já otevru hroby vaše, lide můj a uved,u vás do země izraelské. I zvíte, že já jsem Hospodin, když otevru hroby vaše a vyvedu vás z hrobU vašich, lide můj. A dám Ducha svého do vás, abyste ožili, a osadím vás v zemi vaší, i zvíte, že já Hospodin mluvím i činím.« V prorocké poesii starozákonní není mnoho míst podobně úch'fatných. Za doby nejhlubšího pokořeni národního, když stát židovský roztržen jest na dvě království, a když část lidu úpí v zajetí, koná se vzrušený dialog mezi Hospodinem a jeho prorokem ~lidská ne";' dověrnost a malátnost ocítá se ve srážce se zázračnou vůlí všemohoucího Boha a přijímá žasnouc poučení i povzbuzení od něho. Antitésa vyhnána jest do krajnosti, nebot co může se právě Zidu pochybujícímu o životě záhrobním a o vzkříšení mrtvého těla vůbec zdáti nemožnějším než oživení kostí? Tento div odehrává se s dramatickou názorností před očima trnoucího proroka, ~enž nyní hlásá lidu, že národ není mrtev a ztracen, nýbrž předurčen Bohem k velikosti dějinné a mravní. Celé veliké :Ezechielovo umění slohové jest tu shromážděno: naléhavost řečnického slova a prudká dějovost; duchovní pojetí života zobrazené s realismem drsně útočným; perspektiva proTockého vidění, vyrůstající z politické skutečnosti; věty prorokovy, 59