potřebám učebným, ale uvádějícím velice vhodně i do estetického poznání básně; co tu řečeno o komposici eposu, o psychologii hrdiny, o pochybenosti závěrečné řeči Václavovy, platí doposud· Také F. X. Šalda přisoudil ve své syntetické podobizně Svatopluka Čecha z r. 1908, která beze změny přešla do knihy »Duše a dílo«, »Václavu z Michalovic« místo vynikaiici, stavěje jej po bok prvních nejlepších skladeb básníkových z let sedmdesátých, jimž jest vlastní »jakýsi rys geniality, odvážná smělost vrhu, opravdovost inspirace, l1eustydlý, posud básnický žár«. Právě ,na něm ukazuje bystrozrak~! kritik přesvědčivě a 11ázorně, že Čech není epikem ve vlastním smyslu slova, o čemž poučuje srovnání »VácJava z Michalovic« s pravým autentickým dílem výpravným; právě zde dovozuje, kterak epická fabule jest »pouhým náhodným lešením pro umění popisného slova«, tak plně vyznívající v látce z jesuitského baroka; dějové jádro skladby Čechovy jeví se však Šaldovi }) docela konvenčním románem mladého alumna zmítaného mezi smyslnou láskou a duchovním povoláním«. Šalda volí pro svou karakteristiku ještě několik jiných příkladů z »Václava z Michalovic«, a ze všech vysvítá, že nikde není Svatopluk Čech 10u měrou celý a ryzi jako ve svém eposu pobělohorském. Mocný ohlas »Václava z Míchalovic« v písemnictví českém projevil se ještě zpusobem jiným. Takřka současně s ním vydána byla dvě jiná díla výpravná, která malují Čechy století XVII. a živě oslavují hrdiny pobělohorské: »Osvěta« přinesla r. 1881 rozsáhlé epos Adolfa Heyduka »Za volnost a víru« a »Matice lidu« r. 1882 »pobělohorskou elegii« Václava Beneše Třebízského »Levohradecká povídka«; tjrž vlastenecký, svobodomyslný a elegický duch vane ze tří těch prací. Kdežto však dějepravné epos Heydukovo vzniklo nezávisle na Čechově básni, ba v jádře již před ní, takže shody obou děl nejsou v příčinné souvislosti, nelze pochybovati o tom, že »Levohradská povídka« byla »Václavem z Michalovic« ,mocně inspirována: hrdina její Hanuš Harant, který na bojišti breitenfeldském msti svého otce, popraveného na Staroměstském náměstí, jest pouhou odlikou »Václava z Michalovic«, stejně jako starému Ambroži z oka vypadl žalovský zeman Větrovec, jenž v mladém císařském důstojníku probudí otcova následovníka a mstitele. Ale Václav Beneš Třebízský nepřejímá od Svatopluka Čecha toliko dějové motivy, nýbrž i celkové pojetí bělohorské katastrofy, snaže se ji poněkud smířiti se svým 62