scherově s novými kouzly a jímavostí neodolatelnou«. O dvanácte let později na témž místě zopakovala a prohloubila SchulzllV úsudek jeho kritická spojenkyně .Eliška Krásnohorská v úhrnné své úvaze o »Českém básnictví posledních dvou desetiletí« (v>: Osvětě« 1895). Na »VácIavu z Michalovic«, jejž vedle >iLešetínského kováře« staví na vrchol umění Čechova a kterého prohlašuje »za nejkrásnější a nejcennější báseň z dějin českých« z péra poety novověkého, zdůrazňuje dokonalé vystižení dobového ducha ve smyslu estetiky idealistické, ale hájí i komposici básně, »ladného to díla mistrovského, v němž se Svatopluk Čech již ani nepoddává mladistvé bujaré obrazotvornosti jako svého času v »Adamitech«, ani nehoví úpravnosti akademické«, která ovládá v »Dagmaře«. Leč ani nejpřednější zástupce protilehlého směru literárního, Jaroslav Vrchlický, nesoudil jinak. V jubilejním lístku k padesátým narozeninám Čechových nazval »VácIava z Michalovic« »naší nejryzejší básní epickou a zároveň historíckou« a podal na místě 'rozboru tuto chvalořeč: dest to bez odporu básnické arcidí10 prvního ř,ádu, v koncepci i v provedeni, za, které nemůžeme nikdy být dost vděčni. Zde je krás, něhy a síly rozseto štědrou dlaní; ne pasáže, ale celek ve všem jest dilo bezvadné a naprosto umělecké. fl Nechybělo však ani soudů kritických a zdržeIivějších. Neušla jim uvolněná skladba básně, neprohloubená psychologie jejích postav, skrovnost epického děje, jejž příliš zatlačuje živel popisný, ale přesto nebylo ani těmitO kritiky »VácIavu z Michalovic« upíráno přední místo mezi básnickými činy Čechovými. Přehlížeje dotavadní básnické tvoření Čechovo střízliv~m, ale nikoliv nesprávn}'m způsobem, František Zákrejs poukázal v »Osvětě« r. 1887 na nedostatek přesné vnitřní komposice a dějové rušnosti, která se přihlašuje teprve od čtvrtého zpěvu; přisoudil nadměrným popisům, které měly ustoupiti událostem, sice bohatství a názornost mluvy, ale upřel jim pravou cenu básnickou; nechtěl se dáti umělými a strojenými detaily odškodniti za chybějící psychologický výklad, který způsobuje, že »máme před sebou veliké příčiny a malé účiny, mnoho jmen a málo postav«. Zákrejsovy nikterak neoprávněné výtky vracejí se, byt formou daleko umírněnější a utlumeny mnohonásobnou pochvalou detailů, také v nejrozsáhlejším rozboru, kterého se dostalo »VácIavu z Michalovic«, v monografiFrantiška Bílého, již na základě starší svť práce zpracoval r. 1915 pro »Příspěvky k praktické poetice« způsobem hověiícim zamýšleným 61