kolísavé povaze Václavově těiko se rozhodnouti pro tu či onu možnost, an básník ponechává nás zhola na rozpacích, aby s psychologii málo pravděpodobnou předvedl nám poslední dramatická gesta Ignáciina. Takt této trpné a něžné citlivce přisouzeno skutečně jednati až na samém závěru básně, a teprve zde se nám dostává neprostředkovaného důkazu, ze neteř liuertova opravdu milovala Václava, kterého znala tak povrchně a s nímž takřka ani nemluvila: rve si závoj s hlavy, svatební vínek s vlasů a vztahuje k němu toužné ruce, zvouc jej, k sobě. S rovnováhou duševní pozbývá Václav též rovnováhy tělesné a podléhá na chvíli Konrádovi; oba pak řítí se přes zábradlí do lodi chrámové, kdež za výkřiků tisÍCŮ s oběma soky zúroveň hyne také Ignácie. zasnoubená alespoň ve smrti s Václavem z Michalovic, který si neuvědomuje ani jejího skonu ani naprosté marnosti svého odvážného podniku. Nedočkavým spádem překotného a nedomyšleneho dění, který se nápadně odráží od zálibně pomalého toku prvního, po výtce malebného zpěvu, dospívá Čechův »Václav z Michalovic« v neúměrně krátkém šestém zpěvu předčasného konce. Tento násilný nepoměr mezi široce rozlehlou exposicí a ukvapeným závěrem ukazuje, že také tentokráte pohasl průběhem tvoření básníkův horký- zájem o dílo, a že básnická inspLrace, která jak v subjektivním vstupu, tak v bohatě věcném zpěvu prvním a třetím, bije mohutnými perutmi, postupně jej opouštěla. Skladba založena byla ve svých začátCÍCh jako rozsáhlé epos historické, jež mělo v typických představitelích a v sytém kolodtu zobraziti protireformační Čechy po Bílé hoře a marný zápas dohasínajících nábožensko-národnÍCh tradic s nimi; i o to postaral se básník propracovanou retrospektivou třetího zpěvu, aby světskému a duchovnímu panstvu pobělohorskému, skládajícímu se z katolických cizáků, byla zjednána protiváha v názorném obraze té vlastenecké a husitské šlechty české, která vykrvácela na Staroměstskem náměstí. Leč plán a osnovu rozlehlé skladby dějepravné, prosycené duchem doby a opřené o skutečné historické události, Svatopluk Čech opustil záhy: místo významných protagonistťl katolického tábora uvedl do dalšího děje pouze někoI1k podružných členů Tovaryšstva .Ježíšova a sentimentálně dekorační dvojici šlechtických dívek; všecky národní a náboženské tradice skupiny druhé shrnuty na světlou, ale křehkou a kolísavou hlavu jednotlivého, symbolicky pojatého hrdiny. 55