a slavnostně oděného panstva, které se Ivlní v prastaře chrámové, kolem dvou luzný~h postav dívčích zlaté Marie, pyšné plavovlásky, a stříbrné Ignácie, temnooké brunety; i postavy chlapeckých panošů ve světlých kabátcích, které připravuji příchod svítivých nevěst, tvoří v obraze Čechově akord hrožíkovský. A steině básník iako malíř založil své líčení na velmi pozorném studiu historickěho krojesloví, čímž podařilo se mu nejen uvésti hru drahokamů a perel ve šperCÍch a pablesky kovových nití v látkách v soulad s vlasy a pletí mladých liuertoven, nýbrž i vyvolati věrný obraz nádhery XVII. věku, na jehož náboženské pointování světského lesku nezapomenuto. Po brožíkovskuMariina i Ignáciina elegance podána velmi zálibně, leč úplně bez karakteristiky, kterou pohřešujeme též při líčeni zástupu ostatních svatebčanů, ale v tom se Čech od reálného a mužného Brožíka podstatně liší, že zachmuřenou a nejistou Ignacii pojal příliš nezemsky, pohádkově, sentimentálně. Dvoji akord, zrakový i sluchový uzavírá první část slavnosti: zlatá mříže presbytáře zamyká se za svatebčany a hlučná fanfára zahajuje obřad svatební. V prvním zpěvu »Vác1ava z Michalovic« tvořilo malebné shromáždění světských i duchovních vladařú protireformačních Čech pozadí k několikerému výkonu výmluvllostl náboženské i pozemské; podobně v závěru celé skladby. Použív vlastních zkušenosti ze studentských let, o nichž později zevrubně vyprávěl v autobiografi»Druhý květ«, kterak z dormitoří v Klementině spletí půd a podkrovních chodeb dostati se do kopule chrámu svatého Salvatora, vylíčil podivnou pout Václava z Michalovic, který vyraziv dveře vězení, pod krovy kolejními i kostelními doputoval až na pavlač obepínajicí osmihrannou kopuli salvatorskou ve strmé výši bezprostředně pod freskami. Se vzdušného toho stanoviště mohl Václav sice postřehnouti v kostele slavnostní ruch mnohohlavého) zástupu, nemohl \ se však dohádnouti smyslu celého obřadu. Stačilo mu, že vidí četně shromážděný katolický dav v representačním chrámu jesuitském, aby zahřímal s neobvyklé své kazatelny do lidu ze všech sil odbojnou řeč protikatolické vzpoury. V básníkově osnově měl tento plamenný apel Václavův - první a iediný čin, kterým hrdina dotud trpný se projevuje veřejně - býti vyvrcholením celé skladby, a skutečně věnovat Svatopluk Čech mnoho ze svého rétorického umění tomu, aby Václavova slova zněla co nejmohutněji a nejúčinněji; vtipným dohadem 52