dvou protilehlých prvkú: světské renesance a jesuitského asketismu; zcela příbuzně osnoval také Alois Jirásek o mnoho později v »Temnu« barvité výjevy ze života jesuitsky vychované mládeže pražské, odehrávající se takměř na týchž místech, která opěvuje tfeti zpěv »Václava z Michalovic«. Hravý ruch studentské mladosti na houpajících se loďkách vltavských promění se rázem v duchovní koncert na počest královny nebes; vlašský sad španělské aristokratky, jenž kdysi byl svědkem tajných schůzek a tajnějších koupeli sličný·ch šlechtičen, upraven jest nyní v shromaždiště jesuitských noviců, kde dumají pod nohama krucifixu o marnosti světské neb se zabořují do četby breviáře, při čemž bujná Úl oda pěštěných keUI a pohanský vděk omšených bájeslovných soch ruší jejích náboženské rozjímání. A naopak: na osamělých Václavových potulkách hradčanskou čtvrtí klá~terů a svatyň překvapen jest zamyšlený bohoslovec světsky okouzlujícím zjevem mladých dam Huertových, jejichž pohledy zabloudí k jeho zmatenému srdci ze skvostných renesančních nosítek, popsaných s virtuosní podrobností a s antikvářskou zálibou; velká jesuitská slavnost Božího těla, tato divadelní pompa na počest nadpřirozeného tajemství, stává se záminkou, aby alumnus Václav, účinkující v úloze okřídleného statisty nebeského, zcela pozemsky zakoketoval s vytouženou Ignácii, která klečí zbožně před svatostánkem, a aby vznítil ve vlastním srdci touhy, podobné těm, jež v starší básni Cechově připravily nadzemského milence Dýnina o věčnou blaženost. Z této rozkošné směsice vzpomínek a citů zároveň samolibých i hodných zavržení, jimž se za jarního odpůldlle Václav v jesuitské zahradě oddává na místě předepsaných modliteb, vyruší jej náhlý zjev záhadného starce, vystoupivšího jakoby ze země. Někdejšího důvěrníka a správce statků pana Bohuslava z Michalovic nadal Svatopluk Cech rysYr poněkud konvenčními, jež se vracejí zvláště v starším výtvarném umění, kdykoliv měl býti zpodoben partiarchální kmet českobratrský; bělovlasý i bělovousý exulant Ambrož v šedém řásnatém šatě a se stopami utrpení ve zjizvené tYéHi není ani podle zjevu ani podle povahy svědectvím invence zvláště původní. Zato veliké umění básnického dušezpytu projevil Svatopluk Cech ve vzájemné anagnorisi stařičkého českého~ bratra a zjesuitštělého jinocha. Jak Ambrožovi při rozpoznávání někdejšího chovance vedle jména a neklamných tělesných znamení napomáhá pamět pro rodinnou podobu, a jak v mysli Václavově se pozvDlua roz36