cítěním ,s utrpením předků po Bílé hoře, než opravdovou shodou s jejich myšlením náboženským. Katoličtí šlechtici z družiny Perdinandovy a celý řád jesuitský pojati především jako cizáci, kteří zardousili národní vědomí a jazyk, znesvětili domácí tradici a dobrjr českj' mrav, rozchvátili statky a jmění vlastních dědiců zemských, otevřeli dokořán brány germanisaci. Naopak, hrdinové z nekatolického tábora povstalců proticísařských objevili se básníku jako ryzí a věrni Čechové, strážci poctivé slovanské mravnosti a laskavého bratrství, horlitelé pro staré právo a národní jazyk. Kdo umí čísti mezi řádky, shledá tuto koncepci již ve Vstupu »V áclarva z Michalovic« a pochopí z{trove1'í, proč Svatopluk Čech sám prohlašuje !svou skladbu pouhým stínem onrjho zpěyu, který se dalekou bouří valí k sluchu toho, kdo se začetl do kterékoliv historie o protivenstvích církve české a zamyslil nad ní. Očekává-li čtenář po nápovědech Vstupu snad »velikou píseň«, »plamenný zpěv«, »hymnu mučednické slávy« a vůbec vznosné tóny patetické, nemťtže býti nepřekvapen zá.libnou a sytou barvitostí pohodlného a ryze malebneho líčení postaveného v čelo prvního, nejrozsáhlejšího zpěvu skladby. Rozměrné brožíkovské plátno, na němž převlitdá hluboká červeň všech tónů, a kde se rozkošnicky chvějí kovové pablesky, 'rozpiato jest do široka :předčtenářovýma očima. Na pozadí rudých čalounů zlatem protkávaných a v pr-ítmí způsobovaném barevnými skly oken rýsují se nad bělostným ubrusem a stříbrnými příbory v klementinském refektáři jesuitském postavy dvojího společenského typu, jenž jest příznačný pro XVII. věk v Čechách: panstvo světské i duchovní, to i ono ve službách církve bojující, ne-li vítězné. Se zřejmou dekorativní zá.libou vybírá básník kolorista malebné jednotlivosti z kroje vznešených hostí, aby se pokochal tím oním světelným neb barevným efektem: hned jest to oheň purpuru prolamující se pro střiženým aksamitem, hned stříbrný šperk sloužící za sponu pláště, hned hedvábná růžice na kordovském střevíci, hned zdobná ostruha na rejtarské botě; drahokamy v prstenech, diamanty na jilcích a pošvách mečů, zlatozelená záře pohárťt blyští se rozkošnicky v slavnostním večeřadle asketických jesuitťt. tlosté klementinské koleje nejsou hrubě individualisováni, ačkoliv básník mezi ně zařadil takměř všecky předáky pobělohorské protireformace. Ani slovem ani gestem neprojeví se Valdštýn nebo Lichtenštejn, pouhými jmény 31