slábne a chabne ve výpravné skladbě další, jak si pnznava sám skromný básník v závěru prologu, který i přesným svým členěním na sloky a ial11bickým, nevždy přesným chodem, již zevně se liší od trochajských odstavců následujících šesti zpěvů básně. Podobně jako v prologu mladistvých »Adamitů« odkryl Svatopluk Čech v tomto »Vstupu« inspirační zdroje své skladby a koncepční postup její, ale tentokráte předchází při básnickém vznětu vidina zraková prvek sluchový. Nad starou knihou, posvěcenou protireformačním pronásledováním a úzkostlivou láskou čtenářskou tajného kacíře -- nemnoho později oslavil pronásledovanou a přece vítěznou knihu českých kacířů v ódě »Na oslavu 300leté památky úmrtí Jiřího Melantricha« - vstává před básníkovými zraky děsivý přízrak Staroměstské exekuce s bleskem katova meče na temném náměstí za podmračného dne. Ale v zápětí útočí na ucho pobouřeného a zdrceného poety mocný dojem auditivní: slyší vzdechy tisíců a tlumené kletby, doléhá k němu důtklivý hlas duchů vlajících kolem spánků, valí se k němu pochmurný zpěv jejich. Na výzvu předků-mučedníků, aby dal básnický tvar národní tragédii pobělohorské v plamenné písni, spolu hymnické i sugestivně strašné, nedovede Svatopluk Čech odpověděti jednoznačným a ochotným souhlasem. Není to jen skromná nedůvěra ve vlastní síly tvůrčí, co jej svádí k váhavosti vůči nátlaku přízračného zástupu; básník nepochybuje toliko o sobě, nýbrž i o vůdčích zásadách a životních ideách, pro něž předkové bojovali, trpěli a umírali. Mnohé z nich - především patrně myšlenka náboženská -.- zdají se synu liberalistického století pouze »vetchými třásněmi«. Zato o jednom ze starých praporů, nošených v čele našich dějinných zápasů, Svatopluk Čech nechce a nedovede míti pochybností ni nejmenších - jest to korouhev plemenného boje, myšlenka národnostní, úsilí obhájiti vlastní rod proti cizáckému návalu. Podobá se, že básník sám nahlédl zcela správně, jak ochuzuje bohatou náplň českých dějin pobělohorských, uvádí-li je výhradně na tragédii národní myšlenky provázenou mocným vzrušením citovým a jak touto jednostrannou koncepcí křivdí právě nejpodstatnější náplni naší minulosti reformační, totiž živlu náboženskému. Avšak nezapíral-li si v přísné sebekázni tohoto závažného nedostatku, nedovedl přece se ho nikterak zhostiti: od začátku až do konce zůstal »Václav z Michalovic« iuspirován spíše vzdorným, dumně bolestným a temně zachmuřeným národním sou30