bou krátkou hudební symfonii o dvou nezcela stejn)'ch větách; řečnické otázky i apostrofy, básnické stupllOvání i syntaktické protiklady, lesk metafor i hra obrazů způsobují živou rozmauitost vý-razovou .První z obou vět, poněkud delší, rozvádí do široka překrásnou apoteosu Prahy jakožto srdce české země a českého národa. Bolestně osobním sarkasmem, jaký ve vstupu řeči se nemůže minouti cíle, vyznává Rokycana, že tato Praha je mu dražší vlastního života, i nabízí své čelo rozhněvanému reku, aby je roztříštil dříve než přistoupí k vyvrácení Prahy. Pak se již v mohutných kadencích valí jásavá oslava Prahy, arciť spíše v duchu vlasteneckého a ul11ěle~kého nadšení devatenáctého věku než po smyslu národně náboženské politiky století patnáctého; jest to podobně úmyslný anachronismus, s jakým se za nedlouho setkáme v »Dagmaře«, když za průvodu pražského biskupa žasnou v románské době dánští poslové nad krásou Prahy, jíž si historik dovede takto představiti teprve za karlovské neb vladislavské gotiky. Čechova Rokycanu provází při oslavném pojetí Prahy jakožto hlavy i srdce království ryze novodobé uvědomění, že dějinná i národní kontinuita spíná v pevnou jednotu veškery životní projevy hlavního města od pravěku až do přítomnosti. Proto poukazuje s důrazem stejně výmluvným k tomu, že Prahou celý národ cítí, jako na to, že dc, ní snesl umělecké své skvosty, a že se zde tyčí kamenná svědkyně zápasů, vítězství i námah celého českého kmene. Ale vlastenecký historism ČechfJv není starožitnickou romantikou Meissnerovou, která pro motivy z báji a pověstí pravěký-ch tvrdošíjně zapomínala na vlastní podstatu národních dějin. Obraceje se k vůdci Táborů zdůrazňuje mluvčí kališnický velké chvíle české reformace: liusovo vystoupení v kapli Betlémské, první pražské oběti za novou pravdu, Zižkovo vítězství nad Němci u Vítkova; ještě účinněji staví proti českému husitství, k němuž náleží stejně Žižka jako Pražané, obě hlavy starého bludu, Zikmunda a Řím, tento dóm Antikristův. Při zmínce o Zikmundovi, který Prahy ušetřil, 'ozve se bolestný motiv coriolanovský o synu, jenž přece ne zdrtí hlavy matčiny, a rázem rozvede Svatopluk Cech motiv ten ve velkolepou gradaci dojmu, jaký by zatřásl celou vlastí, hmotnou i duševní, kdyby snad Zižka odvážil se sáhnouti na Prahu. Druhá věta řečnické symfonie Rokycanovy uvedena jest stručnou úvahou politickou. S opatrnou stručností dotýká se obratný kněz viny 15