básník toliko třemi verši světelné jevy v USmaJIClm ležení, kdežto malba uhasínajících a tlumených zvuků kolem osamělého kmeta provedena jest s virtuositou, která právě v této skladbě častěji proniká. Umělý antiklimax, sestupující od dunění koles, rachotu řetězů a lomozu zbrnn1 až k pouhému klidu rozloženému po táboře, jest ar ci dílem formalismu co nejpečlivějšího, a přece není tu uměštěn samoúčelně. Vytváří působivé pozadí k dramatickému llapětí v duši bdícího kmeta, které promítá se dvojnásobnou visí: první přepadá Žižku ve stavu bdělém jako zosobnění jeho myšlenkových a mravních neiistot, druhá oživuje snem neklidný spánek hrdinův. Zde i onde měří Žižka přísně své síly, aby se sám shledal slabým a nestatečným; takto proniká též do visionářsk~Tch částí básně ona mocná inspirace etická, jež jí dodává takové důsažnosti. Ale oč mdleji zrcadlí se Žižkovi ideové jeho úzkosti Ne bdění než ve snách! Onde v alegorii dosti běžné vidí se přemáhána v zápase se zosobněnou nesvorností lidu českého, tuto vyvstává před ním složitý přelud, připomínající vznešenou hrůzu prorockých vidění Ezechielových, úplně zastiňuiící romantickou a značně anachronickou visi Meissnerovu, vloženou na obdobném místě. Symbolický smysl nezcela průzračného sna, nadaného všemi znaky snění v horečce, vyložil Svatopluk Čech dodatečně sám: hvězdou v dáli, k níž se valí bitevní vůz Žižkův, míní se prý volnost svědomí, svoboda přesvědčení, za kterou husitské vojsko bojuje jako za ideál dotud nedostižný; různorodě vniká do básně, zachovávající jinak správně náboženské ovzduší XV. věku, novodobý prvek liberalistický a ruší poněkud. Připustíme-li však, že konečn~' cíl každého dějinného reka se občas jeví jemu samému jen matně a záhadně, nezamítneme zhola tohoto motivu. Ale podivuhodno jiest detailní provedení noční vise; v děsivé sebeobžalobě, která poněkud souvisí s ortelem umírajícího husity v současné básni »V buřanu« nad sebou samým, Žižka spatřuje se vůdcem ozbrojených kostlivců ovívaných lnrazným vichrem; jak úchvatný to rub heroismu husitského; jaké kruté patos předjímající na české půdě Vereščaginovy výtvarné invektivy na hromadné vraždění, nazývané eufemisticky »svatou válkou!« Strašnou touto disonancí zavírá' se první půle básně, kde Žižka stále stojí v popředí; bezl jakéhokoliv přechodu zahajuje se druhý díl skladby, soustředěný kolem postavy a řeči Rokycanovy. Jest okamžitě patrno, že Svatopluk Čech dbal ve výjevu o pro 12