básníka, který takto na dobro překonal knižní konstruovanost neprožitých popisů mladické »Bouře« a úspěšně soutěžil s oběma předními básntk),- ze skupiny lumírovské J. V. Sládkem i s Jaroslavem V rchlickým v poesii i symbolice moře. V partiích těchto projevila se záliba Čechova zraku pro silné, nelomené barvy, sestavené namnoze do prudkých kontrastll a nadané skvělou svítivostí: při západu slunce, když lo<.f se loučí s Evropou, plane hornaté pobře'Ží v purpuru a zlatě; večerní obláčky nad hlavami plavců přecházejí od barvy růžové a odtud přes odstín ametystový do zlatohlavu; za revoluční noci rudé svítilny se kříží s příšerným plápoláním žlutých pochodní; v bouři obrovská bílú vlna se mění v llebetyčnou kru smaragdovou; když S'2 oceán uklidní, rozkvetou jeho hloubky jako safírový luh. Ale Svatopluk Cech .vložil do »Evropy« vedle těchto obrazů přírody viděné také· několik pohledů do přírody vytoužené: toť skvoucí prales na ostrově uprostřed moře, kam Pavlův sen umisťuje svou a AngelimÍ, selanku lásky; toť exotická krajina s palmami pod věčným sněhem vyhasié sopky, kde zakotviti touží kněz s Oonzagou; toť tiché a zelené údolí Oastonova domova v bílém oblaku kvetoucích třešní a se zlatými roji bzučících včel. Tyto krajinky pevninské, výborně komposičně motivované touhou či vzpomínkou příslu.šI1~·ch postav, vnášejí do mořských líčení žádoucí rozmanitost a tvoří zároveií episody, kde jako na místech ticha a smíru může spočinouti duch čtenářův, poněkud unavený bouřnýmI výjevy i myšlenkovými kontroyersami »Evropy«. Jiný-m prostředkem, aby ztlumena byla ideologická strohost debat a polemik na programní »tvropě«, jest výrazová rozmanitost, pr'echázející leckde až k estetické hravosti samolibého formalisty. Z celku odpola epického, odpola dramatického, kde se pohodlný proud popisů střídá s prudkými stichomytiemi dialogů, vylupují se občas uzavřené celky strofidé, lyrické to písně, umná ronda, vdt~kuplné kuplety ;t oživují takto jeúnotvárný Jambický rozmčr básn0, jell:)Ž Svatopluk Čech tentokráte poprvé, ale s nedostatečnou jistotou použil v delší skladbě výpravné. Svatopluk éech naprosto-nepotřeboval těchto pomůcek, aby došel svých vůdčích ideových cílů, ale pestři1 jimi živě osnovu své básně a zároveií, právě jako ve vstupní apostrofě ducha -člověčenstva, ukázal, že může soutěžiti s Jaroslavem Vrchlickým,- kte~ý uchvacoval vrstevníky, současně j~l{O symbolickS' pěvec všelidského vývoje i jako dJltnys!n}' virtuos nejsložitějších forem 234