tickém. Byli-li v »Adamitech« ústředními hrdiny starci a jinoši, vychází v »Evropě« všecko dění od typických mužů, Gastoná a Rolanda a vrací se zase k nim, budiž to akce v užším smyslu nebo rušný zápas ideologický. Zvláště Gaston vymodelován jest pevným a určitým dlátem Svatopluka Čecha jako povaha ven a ven mužná: dovede se soustřediti k svému úkolu a vyhledati v pravou chvíli vždy nejvhodnějších prostředků k jeho provedeni; neleká se ani obtíží ani překážek, nýbrž naopak roste na nich; pomáhá a zachraňuje, kde nutno, ále neváhá také odpírati zlému a mařiti nástrahy; nastavuje svou statečnou hruď bouři přírodní i společenské; nikdy neztrácí mysli a naděje, třeba že se dávno rozžehnal s ilusemi a ačkoliv dobře ví, že daleko za ním leží štěstí života, nenávratná to doba blažené mladosti. Od hlavních postav »Adamitů« liší se Oaston také tím. že ideový svůj zájem v mužném omezení neobrad ke všem záhadám vesmíru a života, nýbrž, pomíjeje vlastní sféru metafysického hloubání a kosmické zvídavosti, zab~·vá se výlučně otázkami morálními a společenskými, které nejsou toliko znepokojivým námětem burácivé myšlenky, nýbrž zasahují též vůli člověkovu a burcují jeho energii. V tom se s ním shoduje netoliko Roland, ale i ostatní revolucionáři na palubě a v podpalubí »:Evropy«: není pouhou náhodou, že v obsažném třetím zpěvu tématickou diskusi o přírodovědeckém, mytologickém a básnickém poznťlní přerušuje pádná výzva Rolandova: »dnes kyne čin«. Tento obrat není příznačný pouze pro »Evropu«; i na příště Svatopluk Čech pC' celá dvě desetiletí bude klásti a řešiti výhradně záhady a úkoly veřejného svědomí a mravní vůle, nikoliv problémy poznávací a nazírací. V »Evropě« usiloval Svatopluk Čech všemožně, aby ideje i jejich představitele podal co nejvšeobecněji, bez místního a časového určení, v dosahu skutečně všeevropském. Z narážek zcela skrovničkých dohadujeme se, že revolucionáři vyhoštěni jsou z .Francie někdy v třetí čtvrtinč devatenáctého věku; nikdo z buřňáků s kosmopolitickými jmény, polského emigranta vyjímajíc, neformuluje svých převratných cílů ve vztahu k určitým národním a politickým skutečnostem a není ani řečí karakterisován; ano i veškeré rodinné kořeny a minulostní svazky hrdinů »Evropy« zastřeny jsou úmysln}"m mlčením básník 0výn). - po této stránce jest »Evropa~< daleko méně konkretní než »Adamité«, jejichž symbolický obsah má dějinné pozadí a přesné ur232