zničeni. Polonahá kráska rozcuchaných vlasů s planouCÍ pochodní v ruce usiluje prolomiti dvéře vedoucí ke skladišti prachu, ale nevystačuiíc silami, láká Rolanda k příšernému podniku. Ten, nevěda, co se za okovanými dveřmi skrývá, - nechápe ani naléhavého vyzvání divčina, ani divokého blesku v jejím pohledu. Zvláštní úskočnou nápovědí prozradí Gonzaga Rolandovi záhadu: ukazuje na znamení kříže na dveřích lodní prachárny a u vytržení zpola náboženském, zpola nihilistickém velebí moc tohoto symbolu, který odemyká bránu věčné .svobody. Dívčinu ekstatickou výzvu, přeplněnou řečnickými otázkami a neklidnými exklamacemi, zastřel básník úmyslně příkrovem tajemna, že není snadno dobrati se jejího bezpečného smyslu. Osamotníme-li Oonzažinu řeč k Rolandovi, najdeme v ní nesporně důraznou apoteosu kříže a křesťanské smrti: sotva mluví temná krasavice pouhou náhodOll ú zbožných slzách, o mučednické krvi, o sírném dešti trestajícím bezbožnost, o svaté vtře a očistě z pozemského prachu; v tom případě by - po prvé v básni - hlásil se zde živel křesťanský, pojímaný netoliko v duchu evangelické humanity, nýbrž i uvědomělé věrouky - byl by to rys nezvyklý v dosavadním díle Čechově. Stanislavu Grabowskému mluví 7. této oslavy křesťanské víry opět silný vliv l>Nebožské komcdic«, kue skutctně Pankrác umírá v Leonardově nárUČI s viděním Spasitele v trnové koruně, opřeného o kříž a se slovy II GaliJee, vicisti«; čistě po polsku nad dialektickou antitesí odumírají<:fho aristokratismu Jindřichova a křečovité revoluční demagogie Pankíácovy vítězí syntetická ideje křesťanstvÍ. Český kritik Orabow ..ského připouštěje, že apoteosa 'křesťanství, obsažená v řeči Oonzažině má v básni významné místo, hledá pro ni jinou miaci slovesnou; podobáť se mu, jako by ozýval se tu ohlas závěrečného motivu legwdárního příběhu o Julianl1 Odpadlíku, který právě v sedmdesátých letech jako problém filosoficko-dramatický zaměstnával Ibsena a Jaroslava Vrchlického. Jal.;: Stan. Orabowski tak Jan Menšík vyčetli z ))Evropy«, že Gr)J] 1:1 i!,; , ;lcpuukaf:llJC pouze ke kříži hmotně namalovanému na skladišti třaskavin, nýbrž že má vidění, podobné visi Konstantinově i v}'znanlllčmu přeludu umírajícího Pankráce. Uvážime-li však dějovou i povahovou spojitost osudného vystoupení Gonzažina, přisoudíme stěži tak daleký ideový dosah posledním slovJim Jejím. Ani slovem nebyl napověděn v předcházejících zpěvech 229