proniká dramatickým epilogem jedenasedmdesátiletého vědoucího Ibsena: žaluje na Poesii »matku Krásy a Vykoupení« proto, že svým vyznavačům, nositelům a strůjcům nepřináší požehnání, nýbrž utrpení; básník, tvořící krásu, sám není krásný, nýbrž cítí se marným stínem,. majetníkem ničemného žití plného klamu, odkudž kanou vzdechy a zoufálJÍ, aby je Satan sbíral, kdežto Bůh odvrací se od nich i od jejich původce. Zikmund Krasiríski zde zavrhuje výlučně básnický a estetický názor na svět, jenž činí člověka neúpln~'m a nešťastným, a obviňuje Poesii, že »hubí jen ty, kteří se jí posvětili a stali se živ:Ýl11J ohlasy slávy jejÍ«. Zcela opačně Pavel v básni Čechově: Poesie jest mu nejvyšším, ničím nerušeným štěstím bez jakýchkoliv krisí, neděleny-m smyslem a vykoupením života, celistvým naplněním osudu. Volá-li ke konci kontroversy Pavel na Rolanda a jeho terorisuiící druhy »nuž skloňte před velmocnou hlav i zbraní a spějte dál - neb smrt mi přeJte za ni!« není to .I1ikterak výrazem bolestného vědomí, s jakým setkáváme se u· Krasiríského, že poesie ničí své vyznavače, nýbrž radostným výkřikem touhy obětovati se za slastné absolutno a najiti v oběti té závěrečnou blaženost. Roland vida, jak zřícený trám sráží Pavla k zemi, míní posměšně, že poslední přání. básníkovo se vyplnilo, upevňuje si blasfemicky na revolační čapku bílý květ, jejž Pavel dostal od Angely a běsní se svou smečkou dál. Tu postavÍ se mu v cestu s četou svých věrných Gaston a ukáže se v bouři lidské stejně energickým a statečným duchem, jakým se předešlého dne byl projevil v bouři mořské. Stručně a rázně odsoudí krvelačnost Rolandovu a jeho tlupy, překoná a odzbrojí je, Rolanda pak samého srazí se schodů do podpalubí, kde přemožený vůdce teroristti, opuštěn od druhů a s pomstyc~tivou rukou na spoušti bez náboje, odmítá vzdorovitě vítězův návrh, aby se vzdal. Ještě na okamiik kmitne »Evropou« naděje na záchranu: nad safírovým klínem moře na palubě koupající se v zlatě slunce ztělesiíuje ji' Pavel a Angela, objímajíce se v mil05tném dorozumění. Než, jinému páru náleží tragické vyřešení lodi i básně. Roland uzři v pozadí podpalubí šílenou Gonzagu, pronásledovanou, stejně jako za divokého dialogu s rozvášněným knězem, ne odolatelnou touhou po 228