tickým. Leč Oonzaga, jejíhož ramene se již již chápou rozvasnene prsty knězovy, roznícena jest touhou zcela jiného druhu. Jako Mojžíš krvavou a hlučnou vlnou bítvy opájí se čistým příbojem mořského živlu, jako Sulamit po očistě skutečnou láskou ze smyslných vin a"damitských prahne po vykoupení smrti z hanby noci, kdy byla znásilněna. Mohutnými apostrofami rozbouřeného moře, jež mají visionářskou sílu postřehů zbystřenj'lch ekstasí, srdcervoucími sebe obžalobami, v kterých vedle přísné cuánosti úpí hrůza ze zneuctění tělesného, prokmitá romantický problém padlé dívky, pojatý však bez sentimentálnosti případu Sulamitina. Ve shodě s Rolandem a na rozdíl od Oastona, Pavla i Angely vytušila - na samém rozhraní šílenství - Oonzaga, že rozvrat na ))Evropě« nepřipouští již nikterak smírného řešení. avšak chce-li Roland zhubiti všecky, přeje si Oonzaga býti zničena jen sama. Romantická ironie řídí však osudy ),Evropy«: příboj strhuje se stožáru do hlubin kněze vzpinajícího roztoužené náručí po životě, aie ušetří Gonzagy prahnouci po zmaru; Oaston zachraňuje ji ne však pro očistu neb pro stě stí nového osudu, nýbrž pro uspíšení katastrofy závěrečné. Tragickc finale, jež vyplňuje sedmý zpěv »Evropy«, a v nemz přiřčen jest, tu činnější, tam pasivnější, podíl všem hlavním postavám básně, obsahuje hrůzy všeho druhu; aby se však tento děs odrazil tím Pllsobivěji od harmonického pozadí, položil básník podle kontrastní své techniky do vstupu zpěvu vděkuplné ličení živlu klidného a zářivého. To! moře, ulehnuvší po přestalé bouři: krotké vlny pasou se v safirovém luhu, rybky dovádějí v průsvitných hlubinách, svěží dech ú~měvného oceánu hraje takřka na šalmaj míru. Leč Svatopluku Cechovi není přáno trvale ponořiti nevínný pohled šťastného lyrika do barevných a světelných kouzel naivní přírody; ihned přisedá k němu" rušivá rdlekse o skryté zlobě moře a trpká vzpomínka na bouři předešlého dne, kterou Oaston, mluvčí básnikův, kuklí do, mužného díkůvzdání za to, co na rozběsněném živlu bylo na »Evropě( zachráněno. Hned však dostavuje se protiklad: proti mírné hladině oceánu buráceiící vzpoura v podpalubí lodi, proti vyrovnanému Oastonovi zuřící terorista Roland. Obklopen vyvrheli z psanců, vraždí nejenom posádku »Evropy«, ale i mírnější živly revolucionářské, takže frygická jeho čapka brotí se krví, a cáry rudého praporu se zmítaií nad rostouci hromadou mrtvol. Z neIidské,ho výboje Rolandova předvádí Svatopluk 15 225