že věc anstokracie bude na baštách sv. Trojice hájena zbraní až do posledního dechu, kdežto Gastonova srážka s Rolandem vyvolána jest pevným z{uněrem humanitního komunisty překaziti stůj co stůj další prolévání krve na »Evropě«. Jakési podobnosti Rolandovy s Pankrácem tylo by arciť nesnadno popříti - revoluční teroristé jsou si vesměs do jisté míry podobni, a takto v ši c11l1 i psanci na »:Evropě« pocházejí od Pankráce - ideově, nikoliv však karakterově. Marně bychom však hledati u Rolanda rysů, jež Pankráce činí právě karakterem jedinečn$'m: kde projevil rudý uchvatitel »Evropy« onu svůdnickou moc. s nii Pankrác předstupuje jako pokušení před hraběte Jindřicha, kde ono divinační pochopeni pro každou opravdovou sílu, které vábí jej, dostati nadprůměrného vůdce protivného tábora na svou stranu, kde onu plamennou touhu spasitelskou zalidniti pouště a obdarovati všecky vyděděnce pozemky, kde onen trágický smutek poděšený troskami zbývajícími výhradně z jeho revulučního díla? Naopak Roland nadán jest znaky, jichž nemá ani jeden příslušník demagogického tábora u Krasirí.ského, ani Pankrác ani Leonard: nenasytnou touhu po bořeni, rozkladný a leptavý kritici~m, drsné opovržení k prolhané a scbeoklamávající lidskosti, tvrdou neoblomnost vuči veškerým sladkým ilusím; v tom ve všem jest pravým syneJ;l1 pokročilého století, které svou svébytnost si uvědomovalo hlavně rozumovou reakcí proti hf'dnotám romantismu. Důkaz T. St. Grabowského se nezdařil; aby Sv. Čech postavil proti sobě dialekticky dva nositele protilehlých principit sociální~h, k tomu nepotřeboval popudu od Krasirí.ského, vždy! již dějový a ideový rozvoj »AdamitiJ« založen byl na stálém využitkování takovýchto antitesí a kontrastův. Rušný výjev, vystřídávajicí za úplné změny nálady záyažnou rozpravu Gastonovu s Rolandem, vraci se celým založením k scénám mladistvé ))80uře«: nevázaná orgie drzého a vilného davu na lodí na oslavu přechodu rovníku přerušena jest 'výbuchem mořské bouře, opilstvi mísí se s parodií, rafinovanost s nevázanosti pudovou - vpět se ocitáme v ovzduší burlesky s tragickým pozadím, které po prvé vyvolal a Svatopluku Čechovi odhalil lord Byron druhým zpěvem »)Dona juana«, jehož upozórněni v »Ostrově« snad zbystřilo Čechovu chut, aby do »Evropy« vložil takový- v}'jev orgiastický. Bakchanale na palubě. namalované vskutku s divokou vervou a se smyslnou působivostí útočnými barvami jordaensovskými, vrcholí 223