polského emigranta y »Evropě«, dvojí orgie povstalců v třetím oddíle »Nebožské komedie« a v pátem zpěvu »Evropy«, společná apoteosa křesťanské lásky v obou dílech, shodné pojetí poesie, jež vyznavače své blaží, ale posléze hubí, konečně i Oonzažino viděni II Cecha, vzniknuvší prý přímo jako ohlas závěrečné vise Pankrácovy) jeví se podružnými vůči této ústřední rozdílnosti, zvláště da.ií-li se organicky vyvoditi vesměs z ostatílího Cechova nazírání myslitelského i uměleckého. V třetím oddíle »Nebožské komedie« i v pátém zpěvu »Evropy« ocitají se obě obdobné dvojice Muž (hr. Jindřich) s Pankrácem a Oaston s Rolandem skutečně v situaci, kde lze mluviti o příbuznosti. Za okamžiku krajního napětí, na němž záviSÍ další řešení dějové, stanou naproti sobě v dialektickém sporu; každý z nich hájí s krajní rozhodností ideu protilehlou. Jako na zámku hraběte Jindřicha stojí Muž na nejkrajnějším křídle šlechtických a nábožen~kých auktoritářu, tak za jasné ranní pohody rovníkové hlásá Oastonna palubě »Evropy« zásady naprosto umírněné pravice revolučních komunistů; Roland i Pankrác jsou souhlasně představiteli bezohledně dusledné levice. Ale vyjímajíc rys snivosti, který stejně karakterisuje Gastona jako hraběte Jindřicha a vnáší jakýsi mollový tón do těchto postav plných mužné opravdovosti, bylo by sotva lze shledati bližších podobností jak mezi Mužem a Oastonem, tak mezi Pankrácem a Rolandem; základní východisko jest do té míry různé, že vuči němu ustupuje shoda funkcí dialektických. Proti zjednodušující metodě Grabowského třeba vytknouti velmi důrazně: nejen ideje promítnuté symbolickými postavami se u Krasiúského a Svatopluka Cecha nadobro liší, ale i postavy samy kdrakterisovány isou tak, že sotva lze mezi nimi shledávati vnithú spojitost. Co má společného hrabě Jindřich, před očima světa neochvějný . obránce starých řádů a před zrakem vlastní duše odpadlík od nich, s důsledným komunistou Oastonem, jenž svůj ideál nové mravnosti provádí v naprostém souhlase s nelomeným příkazem svého svědomí? J1rabě Jindřich jest rozkošník a sobec, jenž za to, že »nic nemiloval, nic nectil kromě sebe a myšlenek svých, zatracen jest na věkv« ~ Gaston vyčerpává se občtovnou a nadosobní láskou ke všemu lklstvu a nezná těžšího hříchu na člověčenstvu než sobectví. Jindřichovo utkání v slovní půtce s Pankrácem jest průpravou k rozhodnutí, 222