Též Svatopluk Čech četl dojista v ))Lumíru« r. 1875 Kvapilovy ukázky prvních dvou částí ))Nebožské komedie,<, leč právě v těchto úchvatných dramatických obrazech duše aristokrata-básníka J indři.,. cha rozvrácené démony není praničeho, co by jakkoliv souviselo s »Evropou«. Poznal-li pak z polského originálu jádro ))obrovitého kartonu« Krasitíského, jež dlužlJo hledati ve třetím a čtvrtém oddílu, tvořil sotva pod jeho dojmem svou »)Evropu«. Nemůže býti básnických výtvorů různorodějších. tlusté a dusné přítmí, vlastní soumraku rodu i věku, zabaluje celou, ),Nebožskou komedii«, ale z nčho s podivuhodnou plastikou, plny dramatické akce vystupují postavy symbolické, ky pící při veškeré typičnosti životem ryze individuálním; každý z nich jest Polák od kosti z porevolučního období; každý má svou zvláštní náruživou fysiognomii, svoullezapomenutelnou gestikulaci, svůj ~jmbr hlasu, nerozplývajícího se nikdy v zdobné rétorice, nýbrž směřujícího k napiatému tragickému dění. Nad ))Evropou« se většinou klene průzračné ovzduší, i když do děje zasahá dým vzpoury a Hesk mořské bouře, takže čtenář stále jest přesvědčen, že vzejde nade všemi disonancemi jas vyrovnáni; vostrých, avšak příliš všeobecnJ'ch obrysech pouhých alegorii bez osobní životnosti a národního určení tyčí se, až na nepatmé vyjimky, dialektické postavy Čechovy; dění, rozhodující o jejich osudech, jest spíše epické, než dramatické, hovory jejich, abstraktně odpoutané od skutečných zážitků, obsahuji více řečnické látky a zdoby než volné aktivity. )jNebožská komedie", nesoucí v každé větě krvavě temnou pečeť let třicátých, soustředí se hlavně k tématu, jež bytostně souviselo s mladými osudy básníka-aristokrata, k rozkladu světa šlechtických tradicí a zákonité auktonty nehotovou a syrovou, avšak brutálně živelnou mocí gigantů valících se z podzemí, jimž Zikmund Krasióski rozumí hlavně silou divinační. Básníka ))Evropy«, který si osvojil zkušenosti z revoluce r. 1848 a 1871, nezajímá již rozvrat ))ancien régimu«, který jest pro něj docela mrtev; za svůj myslitelsko umělecký úkol určil vyložiti a ztělesniti krise otřásající organismem společnosti revoluční: na lodi »Evropě« obsadili všecka místa potomci a dědicové Pankrácovi a Leonardovi. A zde spočívá také základní různost v pojetí i kontrastování ústředních hrdinů ))Nebožské komedie« a ))Evropy«, jejichž zdánlivá shoda tvoří hlavní část důkazu T. St. Grabowskěho; ostatní motivy, jimiž krakovský literární dějepisec podpírá svou hypotésu (postava 221