tuaci na lodi, dává se však unášeti svým terorismem příliš daleko, požaduje-li neústupně vyvraždění vězňů proto, že jednak vyjídai1 skrovné zásoby, jednak vždy hrozí možností zrady; skutečnost dá za pravdu spíše Gastonovi, jenž poukazuje, že pouze mezi uvězněnými lodníky by »:Evropa« nalezla v neznámých a záludných končinách spolehlivélw lodivodu. Nesmíření rozcházejí se odpovědní protivníci: Roland za teroristickým dílem dv mezipalubí, Gaston, tušící blízkost bouře, se stejně smýšlejícími druhy na palubu, aby konal nutné přípravy. Velka kontroversa Gastonova a Rolandova, názorový i povahcvý jejich protiklad, symbolický rozpor jejich zásad utvrdil v pol~ ském badateli Tadeáši Stanislavu' Grabowském dtHklivý názor, že netoliko tyto dva abstraktní typy isou volnou paraírazí slavných antipodll, hraběte Jindřicha a Pankráce ve velebásní Zikmunda Krasiňského »Nebožská komedie«, ~le že celt,' Evropa« SvatDp~lIka Čecha byla z valné části inspirov{1I1a ,Jra1C, ••• fc: ·:is. Š,cclitl-:U:ho romantika polského; rozhodně m()~no přirovnáVati »l:vropu« spíše k »Nebožské komedii« než k »Anhellimu« Julia Slowackého, s nímž pro obdobný rozpor v táboře povstalců mylně uváděna Čechova skladba ve spojitost. Dojista, v době básnických počátků Čechových nebyl u nás Zikmund Krasiúski nikterak neznám, a není třeba s Orabowskycm spojovati možnost Čechova večtení do »Nebožsk6 komedie( s chvatným pobytem kavkazského poutníka na h~.ličské půdě z jara 1874; vždy! Čech sám uvádí, že za studentských let poukázal mu přítel Boh. Čermá.k na toto veledílo romantika polskeho, který v Čechách ode dávna nacházel cítlivý' ozvuk. Lze říci, že před koncepci Čechovy »:E\fOPY« dolehla k nám resonance Krasiúského ve třech vlnách: 'Čelakovskému, který jej uvedl již r . 1835 ,'Aganem fianem« do českého pí~emnictví, byl prostě romantickým fabulistou národně polské svéráznosti; J. V. Frič a K. Sabina, již se Krasillsk}'m zabývali od let padesátých, a z - nichž onomu děkujeme za překlad celého »Irydionu«(, tomuto za první českou studii o Krasiúském, postihovali za úchvatnou fantastičností smělou osnovu myslitele soudícího sociální revoluci; soustavné úsih Františka Kvapila, aby byl ČechUm Krasióski představen v umělecké celistvosti, přinášelo již záhy ovoce, jak ukazuje mocni' vliv »Nebožské komcdie« na »:Elou« Jar. Vrchlického r. 1875. 220