podobiznu Oastonovu, kdežto, vstupuje do děje, odhaluje zamyšlený rek spíše jen intimní záhyby svého srdce; při tom zjevuje se zcela nepokrytě, kolik z vlastního citového života :vložil Svatopluk Čech do povahy Oastonovy. Zemdlená mysl revolucionářova zapřádá se zálibně do dětských a jinošských vzpomínek, v nichž jako by napověděn byl jímavý předzpěv cyklu »Ve stínu lípy« ... typická česká krajina se zeleným údolím pod lesnatými svahy, útulný domov otočený kvetoacím sadem třešňov~rm, milostné hry s dívčími .družkami a nábožné zanícení na kůru vesllického kostelíka. Jako Pavel touží též Oaston po vděku a míru selanky, ta však neleží v budoucnu, nýbrž v nenávratné minulosti; pro zralého muže, nepodléhajícího již laciným a klamným svodům snění, jedinou žadoucí utopií jest ztracená mladost, onen. vábný a nedosažitelný ostrov Bimini. S Heinovým tragikomickým hrdinou Juanem Poncem de Leon, na jehož fantastickou výpravu, si také v prologu »Petrklíčů" vzpomněl, posílá Svatopluk Čech myšlenky Oastonovy na bláznivou a přece ne odolatelnou pout na romantický ostrov Bimini: »6, což by přál si, aby lodi běh moh' Ndit jako plavec jižní báje k ostrovu mládí, věčného kde máje čarovné kvítí smavý věnčí břeh! Jak TJod věčnou by tamo zeleni ssál plným douškem z průhlednéllo zdroje mladosti vláhu v chabá prsa svoje a s údů střásal trud a zerndlení!« Pátý a šestý zpěv Y/:Evropy«, které vznikly po delší přestávce, a jež pouze zevní náhoda roztrhla na dvě části, obsahují takřka jádro skladby: protagonisté obou hlavních směrů mezi povstalci, Roland a Oaston, utkávají se zásadním slovem i rozhodným činem; vedle revoluce principll propuká na korábě též revoluce pudů; přírodní bouře, překvapující loď a neprozřetelné její nové pány, nenadále a divoce znásobí ~ociálm bouři na symbolické palubě - a právě na tomto nejdramatičtějším místě Čechovy básně stává se patrno, kolik základních prvků přejal básník do mužného svého výtvoru z obou mladistvých děl, ~ »Bouře« a »Adamitů«. 218