že Pavel spřádá své sny nad vlažnými vlnami jižního moře nedaleko rovnfku, povšimněme si, že romantická jeho utopie vydatně používá motivů ode dávna blízkých socialistickým přeludům. Vpád plného slunce zaplašuje nadobro opalisující mlhy jitřních Pavlov}-ch dum; -dvojí hymna »věčnému prameni světla«, pronášená básníkem i psanci, zprostředkuje přechod k šesti lyrickým písním, v nichž tíž vyhnanci, kteří vystupovali již ve zpěvu prvním, v obdobných útvarech strofických vyjadřují svá přání po dalším směru ».Evropy,(, zbavené nyní pevné ruky prohlédavého lodivody. Tu poznáváme zblizka, jak psanci jsou zmateni nejistotami o vlastním cíli plavby i úsilí životního: jediný z nich pomýšlí na Ameriku jako na novou vlast, ostatní, pokud neprahnou prostě po klidu a zapomenutí, přejí si návratu do starého domova, k milenkám, ženám a dětem. Není náhodou, že na tomto místě skladby, obestřené na chvíli klidem, uvádí Svatopluk Čech konečně Oastona, protichůdce Rolanddova a vlastního mluvčího životních i myšlenkových kladů »Evropy«; mezi tolika slabochy, kteří buď neznají cíle svého života neb nad ním zklamaně zlomili hůl, pevně se rýsuje postava pravého muže, přímého v záměrech, statečného v činu. Tábor sociálních revolucionářů v »Adamitech«, v němž Svatopluk Čech ztělesnil svou jinošskou koncepci společnosti, nevykazoval ještě typu takového: proti stařeckému nihi1i~ll1u trpkého agnostika tlenocha a proti samolibé smyslnosti bezohledného Mojžíše, tedy proti dvěma typům v podstatě záporným, uměl r. 1873 postaviti POUZE; nezralé a blouznivé mladictví Adamovo rázu co nejsubjektivnějšího. Nyní, po šesti létech, antagonism mezi Mojžíšem a Adamem vrátil se obměněn dvojicí Roland-Pavel (rysy Henochovy přešly na některé figury podružné), ale proti revoluci, která jest hněvným a bezohledn)'m terorem vyžilého pomstychtivce, i proti revoluci, jež čeří cit a inspiruje dumu nedusledného snílka bez ,,-ytrV:1105ti, zobrazil hutnou povahou také revoluci, znamenající vývoj schopný života a přinášející skutečné obrození -- toť právě Oaston, lidumil a pacifista, odpůrce násilí 1 veškeré revoluční ofensivy; v něm a nikoliv již v Pavlovi vyzpovídala se nejotevřeněji vyzrálá mužnost básníka třiatřicetiletého; není také vyloučeno, že jméno i duchovni podobu Čechovu Oastonovi dal umírněný komunista marxistický. ušlechtilý židpvský advokát, Oaston Crémieux. Teprve záS3dni kontroversa s Rolandem v pátém zpěvu vykreslí určitě duševní 217