milostných, to jest, jíž ret skonávajícího posílá pozdravy. A v téže chvíli, kdy elegicky hyne přeběhlík aristokratického světa uprostřed revolucionářů, vztyčuje vítězný Roland na stožáru ».Evropy« červenou vlajka _. jaký to působivý kontrast k harmonii zhvězděného jižního nebe, jež se klene nad závěrem druhého zpěvu! Bylo správně postřehnuto, že se v Čechově ».Evropě« zcela pravidelně střidají rušně liché zpěvy obsahu hromadného s mírným dějovým tokem zpěvů sudých, vyplněných událostmi individuálními. Tak i zde nastává ve zpěvu čtvrtém oddych a klid, pro jejichž vděkuplné líčení Cech plnou dlaní sáhl do vzpomínek na plavbu čemomořskou. Ranní nesmělé světlo vznáší se nad mořem, na obloze pluií plaše obláčky jitřní, mořský pták koupe se pokojně nad vlnami; hlavní podíl v ději iest vyhrazen básníku Pavlovi, který mezi postavami »Evropy« zastupuježivel nejméně rušný. Spatřujeme jej v podpalubí po boku Angely ošetřující v slzách těžce raněného otce, jenž v horečce sní o námořních bitvách. V Pavlovi dokonal se obrat. Maje voliti mezi Augelou a revolučními druhy, rozhodl se proti těmto, ba jest hotov brániti milenky proti povstalcům, s který-mi dotud postupoval jako pěvec volnosti: pod blankytným pohledem jemné a bezmocné krásky zřekl se nejen přátel, ale i společných zásad a hesel. Zůstal i po obr,atu snílkem, jenž dovedl se sice na okamžik postaviti revolučriímu zástupu na odpor, ale jenž vidí svou budoucnost jen pod zorný-m úhlem vysněné náhody, nežádající od něho samotného projev činorodé vůle. Rozkošnické sobectví lásky schvátilo někdejšího pěvce bratrství a volnosti dc. svého zajetí: nechť ztroskotá se koráb ».Evropa« a nechť na něm všichni zahynou, jen když Pavel s Angelou bude zachráněn - pak bude splněn jeho sen llejtoužebnější. Tropický prales na mořském břehu, do něhož básník Pavel zasazuie svou idylu lásky, nadán jest žhavými barvami Chateaubriandový-mi a cudnou nevinností Bernardina de Saint-Pierre: pitvorné opice s vějířoviWch palem, duhoví kolibříci z orosených kalichů pohlížejí na nového Adama a novou .Evu, kolem nichž se rozprostírá pravý rousseauovskj'r ráj, prostý předsudků o majetku i kroji, zbavený boje o život a vlastnictví, teplý nejen podnebím, ale i minulostí vztahu erotického. Exotism tento, jenž pouze zdaleka připommá historickou selanku pralesa nad Nežárkou v »Adamitech« a po svém způsobu obměňuje oblíbené robinsonovské sny chlapcovy, nemá přes veškerou svou literárnost rysů násilných; nezapomeňme, 216