temperamentu, bořícího bezohledně vše, co se staví do cesty, vyvolává čistě galskou podobiznu věčného romantika vzpoury A. BlanQuiho; pro alegorickou povšechnost Cechových záměrů v »Evropě« byly by se tyto velké obecné typy francouzských revolucionářů ho-dily rozhodně lépe než podobizny historických komunistů z r. 1871 na př. Ferrého neb Rigaulta, na něž také poukazováno. Zato nenasvědčuje nic tomu, že by byl básmk použil pro tuto kanikteristiku jakýchkoliv rysů rusk~'ch revo1:.lcionái'll, lderé koncem 70. let i u nás byly známy [lejen· z . pádného, <} osobitého vystupování M. Bakunina a P. Kropotkina, ale i z dušezpytných portr6til a zásadových rozprav v re:l1istických románech ruských. Za to· zařadil básník mezi revolucionáře, nově vystupující ve třetím zpěvu, jednoho zástupce slovanských národů, jenž nese na čele určitý zna;{ kmenového s~-ého příslušenství: jest to sličný emigrant polsk~T, usedající za temného večera po bok básníka Pavla, aby se mu vyzpovídal ze vzpomínek na národní posláni politické a z blouznivé touhy po ztracené otčině. Alegorickou všeobecnost skladby, vyhýbající se jinak vší přesné karakteristice časové a místní, porušila tu úmyslně - a k nespornému prospěchu básně - netoliko vroucí náklonnost příslušníka mladočeského poko!eni k PO!Sk}'lll povstaldim, ale i správně poučená úvaha dějinná. Od r. 1830 sledovala západní ~vropa s nadšenou srdečností vývoj politických vě·cí v Polště, a Prancie i ŠvÝcary otevíraly ochotně své náručí polským uprchlíkům, kteří se v nových vlastech stali obětovnými i věrnými rytíři myšlenek revolučních; sám Mickiewicz v politických statích i v prorockých »Knihách poutnictva polského« nerozlučně spial vítězství národního ideálu polského se socialistickým zrevo!ucionovánim Evropy. Vybídnutí jasnovidného Adama došlo ohlasu na obou stranácli: jestliže mezi organisátol'Y povstání r. 1863 byU revolucionáři mimopolští, volal-li r. 1868 Liebknecht k mezinárodním dělníkům, aby nespouštěli s očí vzkříšeÍ1Í Polsky, stanuli r. 1871 emigranti z Polska v zástupech pod rudými prapory komuny pařížské, ba darovali jejímu vojsku dva generály, Dombrowského a Wróblewského. Takto postava rytířského psance polského v Čechově »Evropě« není libovolnou invencí; ne neprávem dostalo se za ni jakožto za nejlépe provedený výtvor ze všech postav »Evropy« českému básníku vděčné pochvaly od polského kritika T. St. Orabowského. »Toulavý dálné Polsky syn« jest v podání Cecho214