ského ducha, proto tak neklidného, že ve žhavém srdci a praCU)lCllTI mozku stále nosí vědomí neb alespoň tuchu vzestupu ke světlu, k humanitě, k blaženství. Takto píše i Svatopluk Čech svou »legendu věků:<, takto i v jeho komposici vedou naléhavý rozhovor »duch a svet«. Avšak podobnost nespočívá pouze v celkové koncepci. I jednotlivé rysy, jež v tázavé té visi karakterisuií dějinná období, vybírána a stilisována jsou ve slohu Viktora Huga a J aroslava Vrchlického: Egypt představují sfingy s hlavami rozbitými kladivem skepse; Helladu zastupují Olympuné a Charitky, sloupy věnčené révovím, mramory zneuctěné od barbarů; za křesťanstvím kultu Madonnina, víry v Troiici, radosti ze slávy serafů tyčí se kříž Golgoty; jako nositelé středověku zjevují se rytířští křižáci, gotičtí stavitelé, klášterní asket'Né, pěvci milosti. Leč v tom jest Svatopluk Čech daleko romantičtější než Viktor Hugo neb Jaroslav Vrchlický, že ve středověku vidi poslední, úplně dovršenou a v sobě hotovou etapu vývojovou, a že nová doba jest mu tápavýma nerozhodným kolísáním nad troskami - ani renesance ani osvícenská kultura neznačí pro něj tolik jako antika neb středověk. Básníku se zdá, že člověčenstvo zase se octlo na záhadném rozcestí: "Teď stojíš na troskách a snivé čelo podpírá dlaň. Co křídlem pozachvělo jak bouře dech? Co svitem řasy plni? Co škubá brvami, čím ret se vlili? Či nové zám~'sly tvým čelem víti a k novým letrlm TJeru( tvá se síří, rýt mečem nový v zeměkouli plán?« Nekonečný neklid lidstva, plný trosek a zároveň tvoření, pnpomene básníku moře - tu vrací se k svému tématu, ale zároveň i k svému původnímu způsobu výrazovému. Jako bublina kvasící Evropy, která v chaotické změti touží se přeroditi k novým útvarům, zjevuje se básníku revolucionářský zástup, oživující záhadný koráb; isou tq vypověďěnci, jež mstící společnost v pQhrdání a hnusu vyvrhla ze svého středu a nyní posílá 13 moře do končin tropických, aby tam zahynuli. Ačkoliv alegorisující povšechnost Čechova již zde stírá rysy osobité individuálnosti a úzkostlivě vymycuje jakékoliv určení místní a časové, přece prosvitá ý této úvodní karakteristice skutečnostní 14 209