otčinou byla revoluční Paříž, kam pospíchal se občtovat a umřít. Když po třech letech, asi na sklonku roku 1877, skládal jeho tvůrce alegorickou báseň o »Evropě«, kde až na jedinou výjimku, »toulavého dálné Polsky' syna«, úmyslně jsou setřena veškerá určení národnostní a místní, tanula mu na mysli Jakožto vlast revolucionářů .Francie, která vymítla »blouznivé škůdce« ze svého okruhu a odeslala je na chmurném korábu do tropického zámoří; snad rozpomenul se Sv. Čech na seclm tisíc komunistů pařížských, které francouzská vláda odsoudila a poslala do trestanecké osady v Nové Kaledonii ve vodách australských. Ale ani slovem nenaznačil vstup prvního zpěvu »Evropy«, jehož exposice ukazuje poněkud jinam, než kam se zatáči další proud dějový, odkud vyplouvá prokletá loď vyhoštěncú. vstříc nejistému osudu; čtenář může pomýšleti nejspíše na barevné obrysy iihofrancouzských přístavů Marseille a Cannes. Básei'l zahájena jest mlhovitou tajemností; loď »Evropa« spuštěná do moře beze hlesu, bez pozdravu, bez člunů průvodních opouští břeh jako koráb duchů; veze! duchovou nákazu, bídné vyvržence sociální. Sotva básník několika verši temných barev a hustých stínů, jejichž mlhu trhá živý shluk řečnických otázek, nadechl turnerovskou malbu záhadného korábu, vkládá rozsáhlou apostrofu lidstva, která, jako vzýváni Musy u starých epiků, odllaluje vlastní inspiraci celé skladby. Tento vstup stojí v Čechově básnickém díle osamocen. Svatopluk Cech, jenž z dějin pravidelně pozoroval časově neb místně ohraničený úsek, a na vývoj člověčenstva hledíval vždy ze zorného úhlu českého neb slovanského, vidí tu náhle před sebou v znepokojivé, ano vášnivé visi celé drama lidstva. vždy neklidného, vždy neuspokojeného. Avšak nestojí sám před nekonečným tím děním tich a něm jako, trpný pozorovatel; řečnická otázka za otázkou obrací se k oné hrcmadné bytosti, kterou jest člověčenstvo, stojící nad troskami antiky a středověku a přemýšlející o možnostech dalšího vývoje. TeQto postoj řečnický i symbolicko-ideologické pojetí dějin v úvodní apoteose ukazují, kam se Svatopluk Čech připial ve své »Evropě«, skladbě národně determinované a nejuvědoměleji tíhnoucí ke kosmopolitismu: podlehl tu, byt jen na čas; vlivu Jaroslava Vrchlického, jenž za vedení Micheletova, Quinetova a zvláště Hugova p'očal nazírati na mytu s, na histor ii, na přítomnost jako na články nekonečného řetězce vÝvojového, ve kterém každý dil symbolicky zrcadlí růst a dospívání lid208