publiku v době strašné dějinné zkoušky, kdy prusk:ý vítěz svíral samu Paříž v ocelové pěsti. Nebyly to snad jen hrůza pokojného občana, jejž z idylických snů o sbratření lidstva v lásce a rtlím burcovaly požáry, rachot sesouvajících se uměleckých děl, divoký lomoz v znesvěcenýclI chámech, hromadné vraždění a krveprolití na ulicich. Nebyl to ani odPOl příslušníka měšfanské třídy opírající se o dávné tradice a přející klidnému vývoji, žehral-li Čech na vítězny výboj rudého proletariátu, vida, že jest snadno býti krajně radikálním tam, kde lidé bez včerejška nedávají v sázku ani hmotných ani kulturních statků. Tím méně to bylo naivní zklamání básnického snílka, jenž proti drsné skutečnosti stavl. své fantomy sepředené z mlh ,a dýmú ilusivní minulosti. , Šlo zde o něco více. V pařížské komuně, jejíž užší politické t>odmínky Zll staly vzdálenému pozorovateli patrně nepostižny, s útočnější naléhavostí než v kterékoliv jiné události soudobé předstoupila Sv. Čechovi před oči zásadní otázka, obecně, avšak jaksi vzdáleně známá z válečných dějin husitských a z českobratrského úsilí myšlenkového, zdaž smí reforma nábožens1fá neb mravní, majetková nebo třídní sáhnouti k výbojnému meči a ničivému ohni. Či zůstává pro všecek vývoj, také v moderním' světě odkřesfanštělém, bezvýhradně závazným Kristův příkaz o lásce k bližnímu a zavržitelnosti každého násilí? A tu veškeren básníkův cit odpovídal na otázky přímo vnucované radnicí pařížskou do nejrozhodněji v duchu ChelčicI{ého. Tím vynášel jednoznačný odsudek nad počínáním komunistů pařížských a to i v případech, kde s~ vládě versaillské bránili. Se spravedlnosti pravého humanisty po způsobě Viktora Huga zavrhoval stejně přísně ukrutné dílo msty francouzské buržoasie nad komunisty; nacházel vřelý tón podivu pro ty z nich, kdo s mužnou statečností přijali od vítězné vlády trest smrti. Podobá se, že tyto události zasáhly velmí pronikavě do vývoje sociálních názorů Čechových a staly se zavčas korektivem jeho povolného snČI1Í o společenském přerodu. Od této chvíle připouštěl - af šlo <) výklad dějin, o kritiku přítomnosti či o prol{ram dalšího vývoje -- sociMní revoluci pouze potud, pokud nestaví se jako nebezpečná pfc!(á;ll:u PCSi!lPl' n{lf()(1l1í myšlenky a pokud ncvž!,·:,. nť,s1J!l}-::J· prostřcdJ.d:; neushylovai se tedy v tomto přesvědčení pods(ah;\~ od mizorů tehdejšíÍlo netoliko vůdčího, ale i nejzralejšího myslitele českého z konservativního tábora, Františka Palackého, 206