cím názorem, sledoval žák Byronův a FreiIigrathův tragický zápas korábu s přírodní bouří a se souběžnou vzpourou rozvášněných lodníků; katastrofou lodi končil se výpravný cyklus ve formě písňové. V »Adamitech« postavil si stoupenec Meissnerova dějinného liberalismu a tIamerIingovy sensuální malebnosti cíl odvážnější; chtělt filosofickou refleksí a dějem dramaticky vystupňovaným ze široka vystihnouti rozklad a z hloubky dovoditi pád uzavřeného celku sociálních vzbouřenců a mravních vyvrženců, již s vášnivou důsledností mimoděk dokáží, že komuÍ1istická utopie musí navždy zůstati 'krátkým a marným přeludem. Od počátku let sedmdesátých splývaly v mysli Svatopluka Čecha tyto oba obrazy, mezi nimiž původně nebylo vůbec spojitosti. Se zřetelnou příklonou k proslulé lIoratiově ódě politické (J, 14) o státní lodi nebczpe~ně ohrožené bouří vnitřního rozvratu, a s pravděpodobnou reminiscencí na Gollovu báseň· »Evropa« z r. 18GG,kde se lidstvo přirovnává k hynoucí lodi, jež bez kompasu za temné noci plyne bouřnými vlnami, jevila se společnost, zmítaná sociální revolucí, jako koráb, o nějž se na širém moři opírá běsnící vichřice. Zástup plující vstříc záhubě vyvolával mu v mysli obraz teroristických vypovězenců, jež zástupci vítězného pořádku bezqhledně deportují do trestaneckých kolonií zámořských. Děsivé výjevy na palubě před ztroskotáním připomínaly vrcholné hrůzy revoluční, rozpoutávající veškeré pudy v davu neodpovědném. CeleK zahořel ve fantasii Čechově vším temnosvitem, šlehajícím z dějepisného i novinářského líčeni revolucí politických i sociálních v historii i přítomnosti, zároveň však se celá koncepce přesunovala očitě do oblasti alegorické. První nápovědi tohoto motivického sdružení a jinotajitelného pojetí jest hutná skladbička dialogického založení a rázného trochajského spádu ,>Na lodi vyhoštěnc~«, otištěná po »Adamitech« v prvním svazku »Lumíra« r. 1873. Koráb, s nímž se pot~'kámořská bouře, unáší daleko od vlasti vypověděné bojovníky za svobodu. Jeden z nich zavádí dialog s kapitánem, který jej varuje před prodléváním na palubě za tak prudkého vlnobití, ale hrdý a elegický psanec, probrav se ze vzpomínek na vzdálený domov, pozoruje divoký SVáL živlů a vidí v nich obraz· marného zápasu revolučního za hřmění pušek a děl pod rudým prapc.rem volnosti. Báseň vyznívá bolestně: bílý pták bouřlivák, jen~ se zdál vyhnanci symbolem svobodné myšlenky, hyne v spárech 204