též nad čarou. Některé z těchto besídek jsou rázu v nejužším smyslu novinářského, tak na př. líči-li mrzutou nesnáz nudícího se odběratele novin na venkově, jemuž se nedostalo předplaceného denního listu (»Podzimni vzdech venkovského čtenáře novin«), nebo sesměšňuje-li divokou a velmi zábavnou burleskou nestydatou reklamu zámořských deníků (»Americký inserát«), nebo dává-li tv »Trampotách kritikových<<) nahlédnouti do trudného zákulisí našeho venkovského časopisectva. Jinde Svatopluk Čech ,dosti všeobecně baví se čtenářem o rozmanitých stínech, próvázející veřejný život český: v črtě »Náš národní strýček<, protekcionářstvím všude vládnoucím, ve feuilletoně »Pokynutí našim rozhodujícím kruhům« domýšlivou osobivostí domněle zneuznaných veličin, v novoroční besídce »1882« národními přáními a v rozpravě »Konečně« (i v její variantě »Iioflerova slza«) universitní otázkou pražskou. Nejednou' obrací ostří svého končíře přímo proti našim německým protIvníkům; jde-li takto o otázky národního byt! a nebytí, opouští jej hravý- rozmar a nadcházi prudká vážnost. V satirickém paskvilu na germánském velikášství »La grrrande nation« přímo pozorujeme; jak se rozhorlené patos deře původně zamýšlenou hravostí causeristickou, ale v povidkově zaokrouhleném obrázku hanebného odrodilství »Bask« s travestií příliš průhlednou, jde všecek žert stranou. Kladné zásady svého vlastenectví vyložil Svatopluk Čech r. 1&81 dvakráte. Jednou retrospektivně v příležitostné črtě na počest J. K. Tyla »Kde domov mllj«; tu - jakoby průpravou k pozdější básni »l\\rtvým vlastencům« nasti'ňuie dosud platné hodnoty národního obrození a žádá dojat zachování tradiční souvislosti s nimi. Po druhé učinil to přímo a velice důrazně v štědrovečerním rozhovoru »Náš vánoční strom«. Jest to polItická rozhlídka hlavně po darech, jež naše důvěřivost z Vídně očekávala, ale jichž opět nedostala, zapomínaiíc, že všeho máme·a můžeme se nadíti pouze od sebe samých. Odtud temenÍ důtklivá výzva, abvchom hleděli jediné a výhradně k sobě, nezapomínaiíce, že všude kokm nás se vlní a o nás usiluií zapřisáhlí nepřátelé němečtí: nedoufejme v jejich pomoc a přízeň. Za to však »po krevních bratřích slovanských stále se ohlédejme, nechť odpovídají třeba k pohledu naší lásky chladností nebo velkqpanským pohrdáním; ale především vznášejme vysoko prapor s heslem usilovné vnitřní práce!« Stať, jež zakončena jest výzvou ke sbírkám pro »Úsltřední matici škqlskou«, 200