vzdal úctu Nerudovu mistrovstvÍ feuilletonnímu: »Pochopuji zcelá. že pohlížíš nevlídně na nedělní feuilleton bez známého, třírohého klobouku, pod nímž jsi nenalézal sice nikdy cop, ale za to kudrlinek vtip I ných a žertovných hojnost.Pochopuii, že s nelibostí pohřešuješ v tom to nedělním, žurnalistickém koncertu veselý zvuk povědomého trianglu, že ti není naprosto vhod dnešní nepřítomnost rohatého toho znaku, kter~· sice časem trkal na všechny strany, ale přece jen rozhodné tvojí přízni se těšil. Však dostanu asi, že jsem zneužil jeho nepřítomnosti k nemístn}'m úvahám o něm samém.« Rozdíl mezi causerií Nerudovou a feuilletonem Čechovým jest podstatný a nezakládá se toliko na tom, že Cechovi chybí Nel udova satirická útočnost a temperamentní posměch, tedy na různosti povahy i vlohy obou spisovatelů. též po strár,ce ryze slohové pozorujeme karakter rozličný. U Čecha jsou pravzácnou výjimkou volné causerie, přebíhající rozmarně z předmětu na předmět a bortící každým okamžikem jednotný rámec, daný ľiázvem, úvodem neb zákládním rozvrhem. Jeho feuilletony přidržují se sOl.středěně jednoho tématu, jež buď pohodlně rozpřádají neb zhušťuji do význačné situace, překládají do příběhu komického neb parodujíclh'), jeni stoH na samé hranici povídky - i není vlastně rozdílu mezi Čechovými feuilletony, psanými pro »Národní lísty« a mezi jeho arateskami, otiskovanými v »Lumíru«. 1 pokusil-li se Čech o jakousi duchaplnou těkavost vtipné causerie, vra~el se vždy znovu k námětu předsevzatému a přizpůsoboval zřeteli ústřednímu své nápadové a slohové odbočky; tak v mrzutě rozmarných besídkách o starostech nájemníka neb samotáře pražského a vinohladského ),Tiché řemeslo«, »Cestování za bytem« a »Pražský Robinson«; tak v rozprávkách »L'ane« a »Jarní fantasie o cihlách«, opepřenÝch literární satirou; tak jmenovitě ve třech čistě čechovských feuiJ1etonech »Mr. Plumppuding v Praze«, »Z neznámé knihy ŠteIcara Želetavského« a »Krůpěj vody v1tavské«. Tyto kárné rozhlídky po préJiských zvrácenostech módních, povahových a národních, prodšené láskou k tradiční rázovitosti, požadavkem přímé mužnosti a důsledného uvědomění, halí se ve formu velmi vtipné mystifikace, jednou americko vzpomínkové, po druhé kulturně historické, po třetí přírodopisné. Neiinak než v »Náčrtcích z roku 2070«, psaných ještě pro »Pokrok«, rozvíjí se před čtenářem obraz pražského života a živoření chycený v satirikově zrcadle. Staročeská jadrnost přísného mravokárce Štel 191