nejplněji pozná pestrou nádheru lidových krojů, jásá v rozkoši, pokoušf se neodborně o popis a o výklad. S bolestnou starostlivosti dává si sám otázku, zda si venkované na Moravě dovedou i v budoucnosti u!.áiiti tento půvab samorostlé kultury a děsí se již chvíle, kdy vše to padne za obět bezbarvé. a jednotvárné civiIisaci všeevrop:;ké. Věrnému tradicionalistovi s nádechem slavjanofilství neušlo nic. co odhaluje pohled do lidové duše; mravy vmassR.ých pastýřů sleduje na př. stejně pozorně jako slavnosti máje na Slovensku. Ani minulosti nezanedbává, ačkoliv vlastního prohloubení historického nikde nenacházíme; dumy na Velehradě o řiši Mojmírovců, úvahy v Iiodslavicích o životním díle Palackého ne~eny isou v ušlechtilém patose vlastenť(;kém; nikde se však nesetkáváme s myšlenkou cyrilo.metodějskou, tak oblibenou u moravských slavjanofilů v této době, Uebaže opravdovou úctu oběma slovanským věrozvěsh'lm za dílo míru a lásky projevil Sv. Čech za ncdlouho potom r. 1885 vzletnou ódou příležitostnou. Naopak v tlodslavicích, stoje před rodným domkem Palackého, vyvolává si náladově v zatmělém rámci krajinném obraz tajných náboženských schůzek Ceských bratří v době před tolerančním patentem. V působivý protiklad k lidové rázovitosti staví Svatopluk Cech někoJikráte cizácké živly, útočící na národní svébytnost, ano i na jazykovou púvodi1ost moravskou na př. na židovské obchodníky a šenkýře, na soustavnou germanisaci nádražní; tím vším mají tyto feuiIletony také příchut v~-chovně tendenční. V celku poznal však Svatopluk Cech z Moravy úsek pouze nepatrný, ba téměř jen barevný povrch valašského a slováckého venkova. Nevenoval pozornosti městům ani střediskům prumyslovým, nestudoval pomúu politických H. národnostních, nepostihl růstu ::lOvé m(lderní Moravy na základě zdravé tradice ani jejího boje s obtížným a nebezpečnýmzpáteč.nictvim. Nezamýšlel ničeho z toho; přiiel na M.oravu okřát, a to se mu podařilo. Kratičký pobyt ten stačil, aby si Svatopluk Čech Moravu zamiloval. Láska ta zaznivá jak z rozmarného "Krále Ječmínka« (1887), jenž jest chválou Iiané, ječného jejího moku i bodře požívačného lidu, stejně jako z příležitostné ódy »Komenský« (1892), kde se hlásí tklivá vzpomínka na moravská města, drahá ještě v hodině smrti poslednímu biskupu bratrskému. Vlastni však jádro moravských myšlenek Cechových obsahuH dvě vroucí skladby básnické plué naléhavého patosu řečnického; z nich báseň »Moravě« (l88i) 13* 195