vedly do řlodslavic, na Radhošt a přes Karlovíce až na hranici uherskcu. Z Valašska vypravil se na moravské Slovácko a zdržel se netoliko v Hradišti, ale i v některých dědinách, opojen ještě vÍCe než mezi Valachy-barvitou svérázností lidových krojů, zvyků a mluvy, což všecko mu nejdokonaleji předvedla velehradská pout. A tak jsou Čechovy moravské dojmy čerpány výhradně ze dvou krajů a kmenů, z Valašska a Slovácka. Částečně ještě na Moravě, částečně na podzim po návratu do Prahy vznikly a v »Národních listech« byly uveřejněny cestopisné obrázky, jež z původních pěti se později rozrostly na sedm. Spisovatel je karakterisuje sám: »Jsou to právě jen lehké črty feuilletonistické, několik listů z cestovního deníku, do něhož jsem zběžně zapsal některé dojmy krátkého, povrchního pohledu na kraj a lid maravsktr.« Ze dvou hlavních podnětů vyvěrají tyto prosté a vroucí náčrtky causeristické, zaznamenané spíše perem nadšeně vnímajidho turisty než znalce odborně zasvěceného, není v nich nikde stop, že by byl Svatopluk Čech dodatečně osvěžoval své letmé dojmy a nahodilé nápady knižními poznatky historick}"mi neb národopisn~·mi. Jednak jest to útěk srdce unaveného městem do svobodné přírody; po dlouhé době okouší zase jednou jara pod širým nebem, kochá se půvabem kvetoucího podhoří a stejně dychtivě se vzdává zdravé lázni letního kraje, vyvolávaje si dětské vzpomínky prázdi1inové . .Jaro prožívá ve stínu lesů a pod záštitou hor valašských, kde vše jest spíše tlumeno a s lyrickou plachostí se odráží od tt:mného pozadí hor, léto však nabízí mu své syté a kypré vděky za plného vrhu sebevědomého slunce ve volné končině moravského Slovácka. Jako město omrzela bámíka též přezrálá kultura propadající nivelisaci a stírající všecku. kmenovou i národní svébytnost. Aby našel léku od ní, bylo druhým hlavním cílem moravské pouti. Rázovitost hledá, jakmile na Moravě opustí vlak, leč zprvu jest zklamán. Teprve na Valašsku a Slovensku nalezne lid, jak se za lIím vypravil, vyrostlý jako rostlina z půdy a krášlíCÍ ]i svým květem; tato podstatná jednota lidu a kraje zaměstnává Čechovu pozornost neustále. Na Valašsku nachází tvořivost lidové mysli jmenovitě v malebných dřevěných stavbách, 'jež souhlasně a současně s kulturním dějepiscem Aloisem Jiráskem a malířem Janem Prouskem studuje a popisuje do podrobností, pří čemž poněkud přecei'mje ryze venkovský původ a výlučně slovanskou originálnost jejich. Na Slovácku konečně a za barevného víření radostných zástupů 194