aby tam zemřel svou trvalou chorobou plicní, ale před skonem na rychlo dokončil dílo, v jehož posmrtné slávě vidí smysl svého života. Postavou básníka Jana rozmnožuje se značná řada básnících snílků v Čechově próse, ale ani Václav Hrdina z »Oblak«, ani Vladimír lirdlička není vystižen s tou silou sugesce, jako tento zasvčcenec srni'ti a beznadějný nápadník slávy. Život a skutečnost blíží se k l1ěmu v podobě zdravě smyslné a přirozeně krásné české venkovanky; blouznílek odmítá ji a jde za svým přeludem slávy, který jeho hořečné obraznosti hutní chvílemi v alegorickou postavu vzdufné a záhedné dívčiny. Napíná poslední síly, aby dokončil velikou báseň byronskou, od níž čeká nesmrtelnost a seznamuje s ní lékaře Tabunova. Právě na místě, kde Jan odpočívá, vypráví Tabunov, kterak dílo mladého řeského básníka poznal, kterak při veškeré střízlivosti svého ducha nabyl z něho dojem básnické velikosti pisatelovy, kterak však již v den, kdy přišel mrtvého Jana navštívit, nalezl z rukopisu básně, urc;ené pro nesmrtelnost, ubohé zbytky f. kterými děti rozněcovaly ohníček, kterak zachránil ze všeho jediný list. Ten chce dáti při kavkazském výletě přečísti Janovu krajanu s přáním, aby, uveřejně alespoň zbmek, přispěl k částečnému splnění snu nešťastného blouznivce. Leč nedaleko zádumčivého hrobu poetova, kde Uljana, jako nové zosobnění přeludu Janova, právě vykonala náhrobní pobožnost, urve vichr tento poslední lístek a unáší jej do propasti -- a to je sláva. Teskný mrak elegie rozprostřen jest nad touto povídkou bez zápletky, v níž všecky postavy mají lehce kreslené obrysy, nepřipouštějící propracované individuálnosti; jakoby nadechnut jeví se marný a krátký osud lidský na pozadí věčné přírody velehorské, klidné a Ii€.hnuté až k necitelnosti. Nejen básnická sláva, ale i milostný vznět a vůbec všecek ruch touhy a úsiií ukazuje se v čirém vzduchu kavkazského, kvetoucího kraje jako iluse, jako pára, jako dým. Básník sotva pětatřicetiletý dává v této práci spíše lyrické než výpravné s bohem všem ilusím mladosti; činí to bez hořkosti, se zádumčivým \'děkem. Jest to jiná tvář téhož romantického pojímání života, jež mluvilo ke čtenáři z humoru Čechova. Tam usmíval se dobromyslně neb šibalsky lidem zakletým do svých ilusí a neuvědomujícím se, že vše to, co je vzněcuje, pobuřuje, těší a bolí, jsou jen marné přeludy; tam ukazoval se shovívavou moudrostí, jak skutečnost léčí ze sladkých klamů srdce °i ducha, a jak člověku přece bez nich nelze žíti; tam 1~2