hlubokou opravdovostí, kdežto pro urozenou a rozmarnou dívku toliko mělkou, nezávaznou hrou, - jako se náhle setkali, tak náhle se navždy rozcházejí, ona bez silnějšího dojmu, on s nezace1itelnou ranou v srdci. Tento bolestný ilusionism lásky, kterou Svatopluk Čech podle svého oblíbeného schématu pojal jako blouznivý vztah závislého občana ke krásce nedostižné rodem i jměním, jest pro Čechovu prósu velmi příznačný, stejně jako jiný rys jeho erotiky; to, co by pro jiného psychologa vztahů mezi mužem a ženou bylo sotva předehrou lásky, plach~ a toužebne snění, kde se nedotýkají rty a ruce, nýbrž jen tuchy a touhy, stačí hrdinům jeho, aby se vrylo jako nesmazatelný osud 'do duše a naplnilo ji věčnou melancholií. Ojedinělé místo mezi větší prósou Čechovou, jež jest obsahu většinou vážného, ba chmurného, má črta "První starosti«, trpící zřejmým nepoměrem mezi značným rozsahem ~nepatrným obsahem. Velmi jednoduchá jest humorná zápletka její: zatím co ušlechtilý vdovec bodrého statkářského typu pan Velímský se stará o to, aby uvedl do svť:ta SVOl: dospívajíci dcerušku Jarmilu, jest ona znepokojena starostmi o to, aby otce konečně vysvobodila ze životního osamocení a s chutí přijímá pomocnou ruku otcOVé1, přítele, malíře Lešana a s jeho příspčním svede otce se svcu vzornou vychovatelkou, činíc z nich š!astný párek. Do humoresky, kterou protepluje pohoda venkovského statkářstva a ozařuje jasný vučk dívčího rozkvétání, vpletl Sv. Čech mnoho ze sV~'ch drahJ'ch vzpomínek, na Vrané, na výlet na Skalku a vůhc na české Středohoří, kde se »První starosti«, podobně jako pozdější »Výlet do mladosti« odehrávají; jiná, nadobro neorganická součástka práce lehce improvisované, vyprávění malíře Lešana o dojmech z Východu a jmenovitě o kráse žen arménských, řadí povídku v blizkost Čechových novel cestopisných. Chloubou výpravné prósy Čechovy jest nejdelší práce, zařazená m~zi »Povidky, arabesky a humoresky«, tragický románek prodšený j~mným humorem, »Jestřáb contra lirdlička«(. Všecky přednosti Cechova povidkového umění shrnuty jsou v této vděkuplné »J)Ovídce z registratury«: pod objektivně přesvědčivým obrazem uzavřené společenské skupiny uhodne pozorný pohled osobní vzpomínky a zkušenostI vypravovatelovy zvládnuté uměleckou rozvahou; právnický rámec obepínající rodinnou katastrofu hrdličkovskou, není díisledkem 184