mladistvé a krásné »nové lidi« spíná v okouzlující krajině švýcarské nik.cliv pouto manželství a zákona, nýbrž svazek svobodného dorozumění v sympatii a náklonnosti. Hrabě Julian vznití v Julii lásku a Karel Smělý v důsledku svých zásad zříká se milované ženy, jakmile poznal, že se mu srdcem odcizila; v dlouhé, akademicky urovnané řeči, kterou odstupuje Julii štastnějšímu soku, ježto v ní nevidí ani svůj majetek ani svou otrokyni, nýbrž družku svobodné vůle, snad po prvé v našem písemnictví řešeny turgeněvovské problémy »nového« manželství. Julian odváží si milenku do Paříže, aby, nasytč se jí, svedenou opustil, Karla volá tamže sociálně revoluční propaganda. Nad smrtelným ložem KarloV)Tlll setkává se h(abě s Julií a její holčičkou Irénou; matku doveze jen do Švýcar, aby tam navždy spočinula na místě svého někdejšího štěstí, dcerušku dává doma vychovati. Sám - a zde obdoba s barónem Vladimírem z »Oblak« opět jest patrna - se mění a obrozuje; ze světáka se stává samotář, z požitkáře uc>~nec, jenž umírá mrtvicí nad knihou ve své bibliotéce. Jeho zápisky, které mají ráz přísné sebeobžaloby, dostávají se po létech knihovníku na zámku jeho dědiců Václavu Volnému. I on jest milovníkem oblaků a přeludú jako Václav Hrdina, i na něm snadno rozeznáváme vlastní rysy čechovské, leč přece jest utvořen z látky hutnější a reálnější; básník rozložil svou povahu do dvou figur se dopliíujících, do muže činu Karla Smělého a muže kontemplace Václava Volného. Na starém zámku nenachází Volný toliko životopisnou zpověď hraběte Juliana, nýbrž také jeho a Juliinu nemanželskou dcerku Irúnu v portýrově schovance, dívce nevšedního nadání hereckého. Zan1iluje se do ní ještě dříve, než zví o jejím původu, najde odkaz hraběte, který- zaručuje dceři značné dědictví, ale Irena jest nová žena. která svůj osud nachází ve vlastní hrudi a ne v zevnějších podmínkách životních - odmítá i lásku knihovníkovu i otcovo dědictví a odcház~. v hrdé samostatnosti do světa za svý-m uměleckým posláním. Pokrok, jejž Svatopluk Čech učinil při řešení problematického poměru šlechty a občanstva vůči »Oblakům«, jest patrný: proti aristokratické. odumírající společnosti nestaví již občany vykořistované a trpné, nýbrž sebevědomé a statečné připravovatele spravedlivějších zítřků; ač ota zástupcově nového typu, Karel Smělý a Iréna, zůstali v obrysech por:ekud matných a příliš všeobecných, pi;cce cítíme, jak se v nitnl Čechově rodí koncepcé »Evropy«. 180