stoJného vychování, odkládá svou hrdost sebevědomého demokrata a slabošsky si vyprošuje od Pětipolských milost pro děti. Pyká toho zkázou J uIiinou velmi bolestně a snaží se posléze smýti svou vinu rozhodným odmítnutím dědictví po baronu Vladimírovi. Hrdinova občanská pýcha, jeho pohrdání pozemskými statky, jeho nepraktické blouzněni o svobodě a poesii vystupňováno jest ještě na jeho synu Václavu, jenž jediný z rodiny nepřijímá pomocí od Pětipolsk~'ch a ztistává vždy chudým snílkem po boku otcově. Umíraje v synově náručí.pronáší starý Hrdina slova, jež netoliko vysvětlují název povídky, ale obsahuji též její romantickou moudrost, vznášející se nad světem, roztrženým v rozportl mezi morálkou aristokratickou a občanskou: )"Jileď tam na oblaka v jitřních červáncích! Světlá a krásná vznášejí se blankytem, vábíce dumavé oko jako krásné, veliké myšlenky duši človčka. Ta oblaka a ty myšlenky chvíti a stkvíti se budou, až dávno v prachu zetlejí ti, kdož je nazývají parou. Však oblaka a myšlenky ty tydli nad světem, a kdo se do nich zamiluje, ztracen jest pro tento svět iako já - a ty!« Příliš naivní rozvrženi světla a tmy, konvenční pojetí poměru šlechty k občanstvu, schematičnost v kresbě čelnějších postav mluví o pravé práci začátečníkově; za to některé hutně propracované figury na př. panský lokaj Dominik, jenž s vtipným úmyslem gnteskním povídku otvírá a zavírá, nasvědčují, že vyprávěč, alespoň způsobem genrovým, usiluje o to, aby skutečnost zvládl. »úblaka« jsou takřka průpravou rozsáhlejší povídky, osnovy až romťtnové a komposice značně složité, která nazvána »Mezi knihami a lidmi«, jako by chtěl Svatopluk Čech naznačiti, že se na rozvětvené osudy panské i občanské dívá očima zámeckého knihovníka Václava Volného. Ústřední děj povídky, jehož hlavním motivem jest opět střetnutí šlechty s občanstvem, otázka to, kterou politická diskuse sedmdesátých let nadala zvláštní časovostí, nezasahuje však tohoto čechovského blouznivce; odehráváť se dávno před časovým prahem rámcového vypravování, a knihovník Volný jej nachází v autobiografických zápiscích mrtvého již hraběte Juliána. Tento šlechtic jest zušlechtěný blíženec baróna Vladimíra z »Oblak«, ba jeho milenka a zároveň obět slo~e opět Julie jako nešťastná dceruška kantora Hrdiny. Svůdný a ne odolatelný mladý aristokrat nenachází ji však v selance českého venkova, ba ani v prostředí domácím, nýbrž v idyle rázu nejmodernějšího, jako milenku sociálního revolucionáře Karla Smělého. Oba a2* 179