vít dobře, že zralé životní moudrosti se dobeřeme teprve, prošli-Ii jsme :l1nohou pošetilostí a hledali-li jsme právě v ní marně své uspokojení a štěstí; učí sebe i jiné shovívavosti tím, že budí pochopení a odpuštění pro podružné úlohy a truchlosměšné episody v lidské komťdii. Nestaví se nikdy mimo všední dav, jímž vyplnil své humoresky a črty, natož proti němu; naopak získává si právo k ironii a k persifliži jiných tím, že nejčastěji ironisuje a persifluje sama sebe, jako právníka i poetu, jako ilusionistu v lásce i v lidumilství, jako romantika ze staré školy i beznadějného panice. A vlídný tento humorista, shovívavý i v satiře, jest pravým básníkem také v próse. Mnohdy na úkor novelistické soustředěnosti, jíž jindy, hlavně v krátkých, ostře pointovaných povídkách (na př. »Jabloň«, »fiorella«, »Duch markýzův«, »filemon a Baucis«, )'Deštník«) dosahuje, jsa v tom soupeřem samého Nerudy, maluje zálibn}'lll štětcem akvarelistovým nad světem reality oblaka barevných přeludů a duhových ilusí, popisuje do široka a sugestivně výjevy a dějiště, jež dávají zapomínati na střízlivost rozumového a empirického poznání; doplňuje skutečnost báchorkou a hmotný prožitek hrou fantasie. Jest z romantiků, kteří by nechtěli, kteří by nedovedli jinak žíti, ačkoliv znovu a znovů je přesvědčuje zkušenost, že iluse jsou párou a dýmem. Proto v četných novelách, psaných po třicítce sotva dovršené, želí Svatopluk Čech s lyrismem tak nepokrytým odchodu mladosti, v níž jediné mělo srdce odvahu a schopnost oddávati se plně romantickému ilusionismu. Stesk ten, jemuž nejvýraznějši formu dála báchorka o signorině Gioventu (»Mne milovat? Ach, již pozdě, písaři můj! Již nehodíš se za švarného milána. Již nejsi hezký: údy tvé pozbyly pružnosti, duše svěžesti, hlas jarého zvuku, oči tvé jsou kalné a vlasy řídnou. Již nejsi k milování, písaři můj! A hleď!, já, mladost tvá, nejsem již také krásnou skutečností; jsem pustý sen, myšlenka člQvěka, jenž vzpomněl si v noci masopustní na ztracenou mladost svou i zavěsil mi tuto slzu do čela a kolem údů cetky své zvetšelé obraznosti, jsem pouhá maškara. Signorina Gioventu, pane, SignorinaGioventu. Addio!«) promítnut jest častěji povídkovým motivem, jak touha zestárlého muže pc kvetoucí dívce žalně ztroskotává: »Strýc« a »řIůl Kašpara SvLteckého« vyprávějí o tom s humorem; jemnoduchá miniatura »Na břehu mořském«, prosycená také nadšením pro politickou svobodu, pokouší se o smírné řešení rozporu; »Výlet do mladosti« rozpřádá 176