dobnějako »Sílenec« neb »Ubohý věřitel«, ukazuje se suchou věcností a s vtipn}m humorem, jak právní proces, protahovaný do nekonečna nevylťcitelným sudičstvím, přerůstá svůj předmět i své nositele a stává se osudem polopitvorným, poloděsivým; až molierovský spár prokmitává několika stránkami, jimiž Čech dovedl duchaplně zpersiflovati právní procesuaIism, povoláni advokátské, nade vše vŠak neuha:~itelnou žízeň lidskou po spravedlnosti, zvrhuHci se v čirou pošetilost. Z prachu a dusna advokátní kanceláře roznista se v tragickou báchorlm· s ostny satiry a květy fantasie jemná improvisace masopustní »Signorina Gioventu«; do truchlosměšného příběhu ubohého písaříka, lrterý jde 1Ia masopustní. mumraj jako reklamní manekýn žida Tai~ telt'sa a tam se v deliriu setká s vlastní prchající mladostí, poručníkovanou rozumem, vpředl Sv. Čech vedle obvyklé zduchovělé ero~ tiky toužný stesk za nenávratným mládím - v dokonalé psychologií~asnoubil tu trapnou skutečnost s barvitým snem, vidinů touhy s přeludem hořečky, hloubku alegorie s půvabem báchorky, vše v rámci názorně a přesvědčivě reálném. AutobIograficky isou prokresleny také ony práce povídkové, kde tčží z bolnoslaákých zkušeností mladého »kandidáta nesmrtelnosti«; hohémský rozmar, necli ut k společnosti spokojených šosáků, vtipná ~lebeironie, ale i přímá literární satira proniká nejen vervní črty '»Spisovatel, kterého nikdo nečte«, »Člověk, jenž vydal básně« a »Poslední vánoční povídka«, nýbrž i některé episody větších prós »Výlet do Choľvatska« a »)Poslední jaro«. Ale Praha, kde se o Čechovu osobnost dělila advokátní kancelář s redakční místností a se stolkem v kavárně, příliš tísnila snílka-ilusionistu; vzpomínky dětské, touha po splynUtí s přírodou, vrozený idylism jej vábily na venkov. V novelistické motivaci vyjadřoval tento títěk z města buď přijetím vychovatelského místa v šlechtiCké rodině, neb návštěvou u rodičů přítelových neb přímo výletem do rájů jinošství; novely »:Endymioll«, »Filemon a Baucis« a »Výlet do mladosti« zastupují toto troji řešenÍ. Syn vrchnostenského úředníka znal poněkud venkovské kavalíry a uvedl je do několika povídek; nehledíme-li k rozsáhlejším skladbám »Oblaka«, »Mezi knihami a Iidmi« a »Iiovor listí«, vystupují v »Souboji«, »Ledové kněžně«, ».Endymionu« a "Foltýnově bubnu«. Jejich typy jsou však většinou konvenční, a jsou v celku obmezeny na tuto běžnou čtveřici: šlechtice znalého světa ]72