bvmoreskami, vždy proniká v nich již po slohové stránce prvek ~ubjektivní. Děj se namnoze ztrácí pod dekoračními úponkami volné causerie tu posměšného, onde zádumčivého rázu, takže se ocitáme co chvili na pomezí feuilletonu; odbočka satirická, líčení krajinářské, duma sebezpytná, žertovný rozhovor se čtenářem. odvádějí vypravovatc!e znovu od vlastního povídkového jádra, ale poskytují mu příležitost, aby se oddal sám sobě a pověděl o vlastních názorech, naladách a nápadech málem více než kolik se čtenář dozvídá z karakteristiky nove1istických postav. Pro tento ZPllsob podání ryze subjekth-": ního hodí se výborně vypravování v první osobě, při ccmž Sv. Čech lJěkdy maskuje osobnostní ráz podtitulem »povídka přítelova« neh ),ze zápisků přítelových«; tak jsou v první osobě podány burlesky »Souboj«, »Dobrý skutek«, »Přcdčitatel« a »Napoleon«, melancholicky· nadeehnuté povídky »Ledová kněžna« i »fiorella« a tři novely s pwpracovaným pozadím cestopisným »Kallobiotika na cestácl1«, »výlet do Chorvatska« a ),Sláva«. Subjektivní toto zbarvení novel, humoresek či črt ČechovýeL opravňuje, aby i životopisec s důvěrou sáhl k nim jako k dokumenWw a vyvážil z nich hojnost teple intimních a názofllých poznatkll o Čechově mladosti i o prostředí, v němž básník tehdy dorústal obecné proslulosti literární; není nesnadno odhadnouti za hlavními postavami drohnydl těch povídek vlastní osobnost spisovatelovu. Nejčastěji čerpá rozmarný vypravěč z nevítaných zkušeností advokátního koncipienta, který v období lumírovském zápasil o čas i O síly s básníkem a redaktorem. V »Souboji« vidíme jej unavell;1 přípravami k právnickým rigorosům; v »Ledov~'ch květecl1« proiíváme s nim nudu obchodního soudu; v "jabloni;<, v »Ubohém včřiteli«, v »Napoleonu« a v »Signoriuě Gioventu« vdechujeme v advokátních .kancelářích prach zvířený starými, suchopárnými akty; vedle svrchovaných šéfů, opojených vlastní právnickou důstojností, výbojných neb rozmrzelých koncipientů a shrbenÝTh písařů, nadobro oloupených o dary života, potkáváme tu, namnoze v groteskním zkroiení, po]osměšné, poloubohé postavičky venkovsk)'ch mandantů stižených vá~ní sudičskou až k monomanii. Nuzně motivov.aný »Napoleon« s konvenční zápletkou milostnou prozrazuje mimochodem leccos ze záhad básníkovy tvořivosti, která v kancelářském zaměstnání nenáviděla svého nepřítele. Zhuštěně a řízně vypravovaná novela »Jabloň«, po 17l