a parodIÍ vždycky veselý žert. Takto tepal vládnoucí policejuI soustavu, zatýkání nevinn~'ch osob, na nichž uvázl stín podezření, slídičství tajni'ch zřízenců aJ dotěrnost detektivů, na konec i úřadům obtížn)'ch. Takto posmíval se kulturní úzkoprsosti a lakocení v ministerstvu vyučování, rozpínavým snahám německé diplomacie, zpátečnictví, které stalo se zásadou. Takto podal hořce pravdivý komentář sl0vansk.ého pozorovatele k válečným událostem r. 1870 a rozmarné poznámky k národním i společenským nemravtnv pražským, při čemž po prvé užívá své oblíbené formy revue zarámcované do nevinné mystifikace. Vybíral si společenské typy, jak je znal ze svého okolí a stíhal je spíše vtipně než bezohledně: ctižádostivého debutanta a ošuměloll, sešlou existenci, bezkarakterního prospěcháře, jenž má vše na prodeí. Nejlepší kus svého mladistvého feuilletonu, stojícího na pomezí povídkového umění, Sv. Čech podal se zvířecí alegorii »Žoli«, rozmarně bolestném to románku psíka, jenž odešel do Cařihradu hledat luzného obrazu svobody, vyčteného z německých ideologických knih, aby se tam ve styku s drsnou pravdou života vyléčil z blcuznivých přeludů a pakorně vrátil do starého, příjemného poddanstvÍ. Zde všedni skutečnost, vystižená s gemovau určitostí, stýká se s východní báchorkou: šedivá domácnost pražská staví se v neodolatelný protiklad k romantickému Cařihradu, jejž zobrazoval Čech současně také v ·řízné satiře na policii »Kúmen«; perspektiva psovská dodává působivosti kritice bludú lidských; jasný a laskavý humor staví se do služeb duchaplné persifláže, obracející se nikoliv proti individuím, nýbrž typům; radost z vlastní invence doplněna jest zálibou v arabeskách. Tyto rysy, zastoupené větší ueb menší měrou i v ostatních besÍdkových črtách Čechových, ukazují již k básnickému druhu, který po- \ zději vykvetl .i takových sklonů pisatelových, k fantastické veršované bál-horce satirické. Takto, za vlivu zvláštního svého postavení novinářského, ale věrně poslušen osobní a básnické své povahy, Svatopluk Cech vytvářel zcela jiný druh feuilletoml, než byla Nerudova causerie, pracovaná mosaikou s pražskou kronikářskou příchutí a leckdy s kulturně mravoličnou výzbrojí; od Čechov~Th íeuilletonú jest leh k}', nenápadný krok k povídkám a humoreskám. Před založením »Lumíra« Janem Nerudou r. 1873 napsal Svatopluk Čech povídek a humoresek asi. deset, rozměru většinou nevelikéhc, pouze jednu »Pan Bolehlav asvět« mohl později označiti jako 167