vách tak děsivých a s náladou tak naléhavou proslavil v arcidílu romantiky polské »lámku Kaňovském«; u Sv. Čecha k malbě vzbouření přistupuje humor, k epice dějové energická, ač povšechná kresba postav hlavně zámeckých. Pohříchu nedospěla přes exposici ani tato práce. od jejíž zcela knižní historičnosti se mladý spisovatel trvale obrátil k látkám ze skutečného života v bezprostředním svém okolí. Všecky povídkové a feuilletonistické práce, jimiž se v pětiletí 1868--1873, hlavně v časopiseckých podnicích bratří Skrejšovských Svatopluk Čech uvedl jako prosaik do písemnictví, maií žívý vztah k realitě, kterou znal, prožíval a provázel poznámkami ironickými, a to i tenkráte, když v zámyslech satirického jinotaje se uchylují za meze životního poznání Čechova. Drobné práce, kterými r. 1869-1870 vyplňoval feuiIIeton »Pokroku« a r. 1870-1871 přílohy Kořánova »Světozora« a z nichž do »Povídek, arabesek a humoresek« převzal jen několik kusů, odsoudiv ostatek buď do »První knihy povídek a črk v souborném vydání svých děl nebo k úplnému zapadnutí, tvoří takřka průpravu vlastní novelistiky Čechovy. Jak malou kladl na ně váhu, dosvědčuje otevřené doznání v pozdější vzpomínce na krušná a přece radostná léta literárních začátků: )} Všecka moje ctižádost ~,řipínalase tehdáž k veršům a na prpsu shlížel jsem téměř s opovržením. Ale tíseň hmotných poměrů přiměla mile, že jsem si usmyslil snížiti se, jako k vedlejšímu výdělkářskému zan:ěstnání, k bídné řeči nevázané.« Postavení mladého feuiIIetonísty v »Pokroku« nebylo zá.vidění hodno. Nau5ený horlitel pro svobodomyslnost a demokratism ocitl se v redakčním svazku staročeského deníku, obracejícího se umírněně ke konservativnímu čtenářstvu a odsuzujícího liberalismus a lidovládu. Proti domácím odpůrcům strany Sv. Čech nemohl a nechtěl vystupovati; bičuje protičeské snahy vládní. musil i pod čarou zachovávati klidnou míru; nabízelo se mu tedy, aby pro svou satiru volil poměry zah~aniční i aby tam, kde se mínil dotknouti něčeho časově ožehavého, volil buď jinotaHtelnou formu báchorky neb halil své vypravování do exotického roucha, nejčastěji východního; tím se zároveň vyzbrojoval vydatně proti censuře. Podle své mírumilovné a neútočné povahy nerad bral na mušku určité protivníky; jako básník neodolal, aby v dočasném novinářském jhu neposkočil podle rozmaru své hravé obraznosti: vedle kárné a výstražné tendence vkládal do svých satir 166