čechů zt1stáv31o na papíře, pudilo Bohumila Havlasu neodolatelně do bojů, k obětem, na smrt. Proto předčasný a chrabrý skon Havlasův zachvěl mocně básníky českými. Dva z nÍch, Jose! V. Sládek a Svatopluk Čech, poslali za ním po hluboké elegii, třetí, Otakar Mokrý, ve zbožné studii zamyslil se nad smyslem a tragikou jeho osobnosti. Svatopluk Čech ještě po létech vzpomínal mladého druha s pohnutím a umístil jej v náladóvé črtě >,Ještě jeden divadelní vlak« v čelo nočních přeludů, s nimiž se setká v osamělé čekárně roztocké. Sládkova píseň (v »Jiskrách na moři«) má citovou prudkost a výrazovou bezprostřednost improvisace. Bolestně přiléhav~-m způsobem kreslí duchovní podobiznu druha, jenž »přál si umřít rád«, dí-li »byls jedním z nás, jimž osten nepokoje v srdce Ví yt, jejž zlomí hrob, ne čas«. S mužně hořkým smutkem, ale Jakoby se zadrhlým hrdlem mluví o vzájemném odcizení druhů v našem životě, jimž i Havlasa trpěl; avšak s přichylnosti srdce dětského staví proti osamělému chladu ciziny, kde přítel dokonal, jeho touhu po spočinutí v mateřském klíně. Závěr elegie nese v každém slově ražbu sládkovskou. Ani šelest větru na pustém rově ani slova soudruhů z dáli neprobudí básníka; jen té trávě, která mu nad hrudi V7.fostla, buď posláno z vlasti pozdravení! Sládek, jenž z každého zlomku života dovedl vyjmouti jádro ~istě lidské, nepotřeboval ve svém žalozpěvu naprosto malebných přízdob, ani cizokrajné štafáže: jako ;jndy, i tentokníte tkvěla jeho síla v pádné prostotě mohutného citu. Již však O. Mokrý, jehož láskyplný nekrolog sestupuje hluboko pod povrch zjevu Havlasova (v »Osvětě« 1878) uznal za dobré zesíliti dojem liavlasova »života v umírání a života ztraceného« obrazem jeho hrobu v krásné a exotické cizině: »Ať zašumí jemu e~egickým nápěvcm daleké moře, jež omývá kdesi v modré dáli zapomenutý jeho rov, at kolébá jej v těžkém spánku smrti štíhlá palma, jež chýli v zam\ šlení věiiř kyprého listí nad osamělou jeho mohylou, nechť zahraje mu kdesi pod strmou strání Kazbeku hranu rozptýlený brav cinkotem zvonců pošumavských, jimž v· dětinství tak rád naslouchával ... « Překrásná Čechova elegie »Na hrob liavlasův« stojí blíže studiMokrého než improvisaci Sládkově. Založena jest - úplně v duchu estetiky Čechovy - na mocném protikladu: proti mdlobným poměrům domácím, které básník káře bez miJosrdí trpkou satirou, staví se I-lavJasova touha po plném a volném bytí. Širý a krásný svět, kam příteII 161