zamyšleni nad příběhem lásky v Metodějovce, klušou beze slova úvaly. Ale zda jest to skutečný soumrak na Kavkaze, či spíše běžný obrázek dohasínaiícího večera v kterýchkoliv lesnatých návrších, Hčf-li básník, se skoupou střízlivostí tuto scenerii: »Slunéčko již zhaslo za vrcholem, a zář růžová se s plavou, hnědou vystřídala !JO úbočích kolem. Tm,a již ard na úvalu dně, s obou stran pak husté vršky lesa výš a výš až hvězdné po nebesa černaji se 'divě, posupně?« Vedle krajinomalby lyrické Lermontov ovládá mistrovsky i to, co bylo by lze nazvati krajinářstvím baladickým; myslím děsivé zobrazení přírody, která se svými hrůzami účastní tragických událostí Cl temnou náladou obestírá hrdiny krvavých činů a těžkých vin. Osudn~' tladži Abrek, ukojen v dravčí své pomstychtivosti, přinášl za noční jízdy na koni pod pláštěm uťatou hlavu krásné Lejly kmetnému jejímu otci a blíží se již k aúlu Džematu, kde LeHa prožila dětství. Děs a příšernost čiší z každého nového obrazu: v této noční krajině vše se hrozivě hýbe a vzpíná . ."Cervánky blednou: vlhkem d$'še noc blízká; kraj tmou zamráká. S kavkazských štítů hrozně, tiše jak hadi lezou oblaka; hru nesouvislou provádějí, v propasti dusné zacházeji, v kef trnitý se chytají a na list perly vrhají. Bystřina kalná, šedá bouří; v ní pěna stříká z trávy mdlé a skví se mhou, jíž propast kouří, lak oči hlavy umrlé.« V »Čerkesu« jedno patetické misto volalo po takovém baladic,.; kém krajinářství; myslím výjev, kdy hrdina na rozmetaném pohřebišti otců obnoví slavnou přísahu pomsty a kdy se rozhodne neušetřiti ani 157