kdy na skalách visí mlhy a v oblacích bouře, vydává se Cerkes do drahé dědiny, aby nalezl i hroby předků ve zpuštění a rozvalinách .. , krutá příroda vyhlazuje a vyrovnává vše. Tragický kontrast mezi mírem horské přírody a zhoubou celého národa, zdůrazněný již v prologu básně, jest znovu podtržen. Opět, jako druhdy na pobřeží mořském, provází bouře rozechvění mstitelovo, opět smuteční sura za zemřelé valí se přes jeho rty. A tu před rozvášněnýma očima smyslného orientálce vstává veliká vise, jaká často znepokojovala tvůrčí oLraznost Svatopluka Čecha: příval děsivých a mlživých iantómů,· tvarově nerozeznatelných, mění se v bouři zvuků, ale z této naléhavé a útočné změti čte básník memento minulosti, příkaz etický a vyjadřuje své poznání způsobem ryze rétorickým. "Zdálo se mi, jakby 'každým slovcm stín se zdvihal nad zapadlým rovem, Jakby duchové mých předktlvšec/l z hrobů svých tam v horách, lÍvalech ke mně nocí bouřlivou se chvěli, za mnou houšf a šíř a výš se st/fli Ř nepřehledný, nesčíslný sbor Jakby letící ta spousta duch/l, Jakby vodopády, vršky hor, celá příroda v úžasném ruchu hřímala mi v /lcho strašný zpěv, volající: krev a krev a krev!«( V zápětí pak vraždí Čerkes ranou kinžálu, »hýřícího bezpečně a jistě v nejkrásnějším místě«, Ludmilu, Slovanku a křesťanku. Avšak poslední dílo »kauly« nevykoná ruka čerkeská, nýbrž dlaň ťí1Skťl. Mladší kozák, poznav v krvelačném vyprávěči svI1dce a vraha své nevěsty, zabíjí Čerkesa, ačkoliv jest bezbranný, dobrou ranou jeho vlastního kynžalu. Čerkes, v němž Čech, dovedší se vmysliti do orientálské etiky pomsty a krviny, oslavil přes všecky sympatie k ruským vitězům, »vzácnou udatnost, nerovný boj za volnost, víru a otčinu«, hyne přece po junácku, a bohat~Jťská duše propuká i v poslední jeho prosbě, aby byl tváří k .Mekce pohřben v plné zbroji s obnažer.ou šavlí; chce očekávati v zarostlém a němém hrobě den soudu lá3