kreslí oběti neúprosného kinžálu, Reky a Armény, Zidy a R.usy, vyCerpávaje tak až na dno své znalosti obyvatelstva v Pokavkazí. Čerkesovo dílo pomsty zastaví se na čas v jeskyni Ludmilině. Opravdu jen na čas. Ozdravený Čerkes musí se napíti rozohňuiíciho nápoje, aby dovršil krvavé své poslání. Patetkký výjev posledního zasvěcení Cerkesovavznešenému a zároveň nelidskému úkolu mstitelskému patří k těm vrcholum básnického díla Čechova. kde malíř čl rétor podávají si ruku, kde pod mohutnou iugou tragiky hromadné a kmenové zaniká lyrický vzlyk raněnéhu srdce jednotlivcova. Scéně neubírá významu, že opírá se o předlohu ruskou, opět o motivicky bohatého »Izmajiía beje« od Lermontova. Izmajilova projížďka za }Jodzimního úsvitu, jíž básník zahajuje svou »pověst východní«, vede od teplé ještě mrtvol.y kozáka -...: posměvače do aúlu, kde byl hrdina prožil svou mladost. Jestliže zažehl již lvýšklebek ruského vojáka Uskl II pomstychtivosti v prsou Čerkesov}'ch, rozdmychá ji v divoký plamen pohled na rodnou ves, zpustošenou nepřítelem. Se rtů podrážděného mstitele dere se slavná hrozba Rusům: »Ne, nelze by se kU/len tVtÍřil, dokud z jich bilých kostí rek budoucím věkům v poučení nevztyčí slavný náhrobek a takto f)omstí f)onížení své drahé vlasti f)otomek.« Čechův Cerkes při sahá ruským uchvatítelúm na koranu pomstu ýoprvé, když soukmenovci jeho nuceně se stěhují do tureckého vylmanstvi: »V zemi té, z niž vyštvali nás v bídu, nedopřeill cizí chdtře klidu, pomstě 7.asvětím svUj kinzlíl skvělý živá kanla za SVal ndrod celý! {( Když při bouři černomořské navždy se mu s očí ztráCÍ vše, co milova! y dětstVÍ a V jinošství, kleká Čerkes na skále omývané přlhejelll moře a pomodli v se suru pohřební, obnovuje svou přísahu a tiskne dobytý kinžal k rozžhaveným rtum. Ale výjev na troskách rodného aúlu vyvrcholí tato stupňovaná rozhodnutí. Za mračného dne, 152