od roztoužené Zarje. Svatopluk Cech spokojuje se s dějovým obrysem. kde Puškin a Lermontov překvapuii dušezpytnou interpretací. Klíč a rozluštění erotického příběhu kozákova a Ludmilina podává vypravování Čerkesa, který náhle vstoupí do cesty obou Zl11lknuvších jezdců. »Iiuňatý ďábel« čerkeský jest právě osudným svůdcem Ludmily Javorovy; pro něj odcizila se kozákovi, v lásce k němu rozkv{;;tla a odvrátila se od dosavadního svého světa - ale kinžalem jeho zmizela z hor navždy. Psychologie lásky Ludmiliny a Čerkesovy opětně založena jest na řadě kontrastů, z kterých protiklad milostné touhy a dravé pomstYchtivosti jest nejsilnější. Dokud »abrek" okřívá z rány, má něha vrch, ale ozdravením a návratem sil procitá v žilách krvelačná mstivost --- a zatím co jedna Čerkesova ruka objímá šiji Ludmilinu, vraždí ji druhá blýskavým kinžalem. I~ozpletení motivu jest tedy Jiné než u Lermontova, leč i v milostném dramatě mezi Čerkesem a plavou Češkou naidou se ohlasy písní ruských: Ludmila, která lne k Čerkesovi podobně osudově a bezmezně jako LeHa k Bejbulatovi, omývá a napájí zraněného cizince tak jako krásná Čerkeska »pleníku«; ovšem celou idylu lásky v jeskyni možno pokládati· také za obměnu výjevu mezi Adamem a Jitkou na počátku pátého zpěvu »Adamitú«. Epická pÍile Čerkesovy zpovedi doplňuje a vysvětluje vypravování kozáka mladšího, ale tomuto příběhu milování, vykoupanému v krVI, básník předesílá prehistorii Čerkesovu, která, zhušťujíc tragické osudy celého kmene AdigCtv, uceluje dčjinný exkurs staršího kozáka v prologu skladby. Čerkes \:ykládá, jak a proč stal se divokým mstitelem. Odplutí celého čerkeského kmene do vlnách Černého moře do Turecka tvoří tragické pozadí individuálného osudu »abrekova« -ČCrkes nemsti se pouze za vyhnané své rodáky, ale i za drahou ženu, která utonula na vystěhovalecké lodi ztroskotané bouři blízko rodného břehu. Tu poprvé do skladby, která dotud zpívala krásu prales II , divokost hor, kouzla údolí Kavkazu, zašumí burně příboj Černého moře, a v slovesném malíři ozve se opět auditivní básník bouří mořských i lidských. V prudkém stupňování hučí pak zpěv pomsty před námi, Kavkaz, jenž náhle zestárl, má býti omlazen horkou krví obětí Cerkesových. Nejde básníku o motivaci vražedných činů strašného ,}abreka«; všecky plynou z pomstychtivosti. Jedná se spíše zas o národopisné propracování příběhu, a proto Čech vždy několika rysy 151